INNOVATOR MET LEF: DIT IS CODE CHERIQUE

"Verandercommunicatie kan patronen doorbreken"

Met als doel om organisaties spelenderwijs te leren veranderen, is Cherique de drijvende kracht achter CODE GEEL. Welke stappen heeft ze gezet om hier te komen, wat typeert haar aanpak, en waarom eigenlijk ‘CODE GEEL’? Hier lees je het verhaal van een scherpe communicatieadviseur die het anders durft te doen. Én van een verbindende collega met ideeën in overvloed: Dit is CODE CHERIQUE!

Beginnen bij het begin

Vanuit het gezellige Brabant verhuisde Cherique naar Utrecht voor de opleiding Communicatie-en Informatiewetenschappen. “Communicatie sprak me meteen aan. Dat komt door het menselijke en verbindende aspect. Vanaf het eerste moment was het duidelijk dat dit een match was.” Twee masters in Amsterdam waren de volgende stap: Politieke Communicatie en de Marketing Track van Business Studies.

Met een breed palet aan communicatiekennis, startte Cherique als ondernemer. “Zo kon ik een soort eigen traineeship samenstellen met verschillende opdrachten. Ik deed ervaring op met social media, externe communicatie, omgevingscommunicatie, arbeidscommunicatie, en nog veel meer. Dat was erg leuk, maar ik vond de variatie in de communicatie te groot. ” De behoefte ontstond om te specialiseren: in interne communicatie.

verandercommunicatie met cherique
© Juri Hiensch

"Mensen werken met een reden bij een organisatie, en dat verbindt"

Gemeenschappelijke basis

Waarom interne communicatie? “Tijdens projecten ontdekte ik dat er bij interne communicatie altijd een gemeenschappelijke basis is. Mensen zijn zo persoonlijk betrokken bij hun werk. Ze werken met een reden bij een organisatie, en dat verbindt. Uit die verbinding kan je veel motivatie halen om iets nieuws te proberen. Die kracht verraste me.” Daarnaast biedt interne communicatie een stukje uitdaging, waar Cherique niet voor terugdeinst. “Een van de eerste projecten die ik deed was best pittig. Maar dat vind ik niet erg: ik vind het interessant als het een beetje schuurt, als het moeilijk wordt. Hoe kan je het dan anders aanpakken?”

Dat ‘anders aanpakken’ bleek een grote kwaliteit. “Ik heb altijd al veel creativiteit in mijn werkwijze gehad, al was ik me daar eerst niet zo van bewust. Na een paar projecten kwam ik erachter dat een creatieve aanpak niet altijd vanzelfsprekend is. Vaak is de denkwijze ‘hoe we het altijd doen’ leidend binnen een organisatie. Dat is professioneel en consistent, maar kan er ook voor zorgen dat er minder ruimte is voor creativiteit. Een frisse blik van buitenaf, die minder afgeremd wordt door regels en procedures, kan dan enorm helpen. Met een andere blik naar verandering kijken vind ik dan ook de kracht van CODE GEEL.”

Het kan wél: verandervoorbeeld uit de praktijk

Durven kijken naar gedrag en gewoontes binnen een organisatie is een belangrijk onderdeel van de CODE GEEL-aanpak. “Een van mijn opdrachtgevers wilde innovatie binnen de organisatie stimuleren. Het bleek dat medewerkers genoeg ideeën hadden, maar dat ze al snel vastliepen op regels en procedures. Dan moet je je afvragen hoe het wel kan, als de regels in de weg zitten. Waarom er innovatiekracht is, die (nog) niet tot vernieuwing leidt. Je kan de regels meestal niet aanpassen, maar de mindset wel. Vanuit die gedachte richtten we het bureau ‘Het kan wél’ op. Het projectteam kreeg de taak om op die manier medewerkers te begeleiden bij hun innovatie. Dat vroeg wel wat van hen qua gedrag, want als je zegt dat het wel kan, moet je je ook zo opstellen en blijven zoeken naar mogelijkheden. Communicatie is gedrag.”

"Het gaat niet om de verandering, maar om het aanpassen van gedrag"

Verandering op komst

Kies zelf of je jouw gedrag aanpast, maar wees voorbereid op verandering. Dat is de boodschap van CODE GEEL: van het weeralarm én van ons. Cherique legt uit: “Wanneer er iets verandert in je omgeving, is het de vraag hoe jij daarmee omgaat. Wat doe jij als er storm op komst is? Werk je thuis, neem je de trein, of pas je je rijgedrag aan?” Dat is de praktische benadering, maar ook de gevoelskant komt aan bod. “Wat doet de verandering met jou? Voel je weerstand, baal je? Of kun je dansen in de regen en kijk je hoe je er het beste van kan maken? Het gaat niet om de storm (of verandering) die eraan komt, maar om het gedrag van de medewerker.” En voor wie bekend is met DISC, weet wat er nog meer achter geel zit. “Als persoon ben ik geel; qua energie, qua ideeën en qua samenwerkingen.”

Oneindige mogelijkheden

“De toekomst van CODE GEEL is creatief en innovatief. Maar dat geldt niet alleen voor onze toekomst, ik denk dat er iets verandert in communicatieland. Steeds meer organisaties zien dat zenden niet meer de enige manier is om te communiceren. Natuurlijk zijn traditionele middelen een goede basis, want heldere informatie is altijd nodig. Maar het moet interactiever: hoe gaan mensen met elkaar om? Hoe kunnen we bepaalde patronen doorbreken, of juist nieuwe routines eigen maken? Kijken naar communicatie vanuit deze bril geeft ruimte voor vernieuwing en verrassende middelen. Gamification bijvoorbeeld, want spelen is een veilige manier om te oefenen met nieuw gedrag. Of de inzet van kunst en andere manieren om te prikkelen. Eigenlijk zijn de mogelijkheden oneindig. Dat maakt ons werk zo leuk.”

"veranderen zou een competentie moeten zijn van elke professional"

Leren veranderen

Het is belangrijk dat de verandering niet stopt zodra de verandermanager of de adviseur weer weg is. “Mijn visie op verandering is dat veranderen uiteindelijk een competentie zou moeten zijn van elke professional. Leren veranderen is belangrijk, want dat maakt je als organisatie flexibel. Zo kan je inspelen op wat er gebeurt. Het gaat dus niet zozeer om de verandering zelf doorvoeren, maar om het leren veranderen. Daar dragen we met CODE GEEL aan bij. Uiteraard op een creatieve en speelse manier!”

Scroll naar boven