Wij geloven dat veranderen leuk is. Gamification vergroot het plezier en zet de verandering in je organisatie kracht bij.
Benieuwd wat gamification kan bieden voor jouw organisatieverandering? We nemen je mee!
Gamification betekent het gebruikmaken van spelelementen, zonder dat een spel spelen het einddoel is. Het doel is veranderen, maar dan wel op een actieve en speelse manier. Oefenen en ervaren: daar draait het om.
Test je gamification-kennis. Je kan het antwoord zien door op de tegel te klikken.
Bonus: dit is een vorm van gamification!
WAAR
Verschillende onderzoeken tonen aan dat spelen bijdraagt aan onze ontwikkeling. Het is zelfs zo’n groot onderdeel van ons leven dat in 1938 historicus Johan Huizinga de mens doopte als ‘homo ludens’, wat ‘spelende mens’ betekent. Hij stelt dat spelen menselijk is en dat cultuur voortvloeit vanuit spel. Door te spelen wordt er interne vrijheid gecreëerd. Daarnaast helpt spelen met het omgaan van stress. De illusie dat spelen alleen voor kinderen is, kan dus aan de kant.
NIET WAAR
Gamification is niet de universele oplossing voor alle veranderingen. Het kan enorm waardevol zijn, maar dat geldt ook voor andere middelen en interventies. Samen ontdekken we welk middel doeltreffend is voor jouw verandering.
WAAR
Gamification stimuleert zowel de extrinsieke als intrinsieke motivatie om te veranderen. Door punten, uitdaging en competitie worden mensen gemotiveerd om verder te spelen. Als je punten of uitdagingen behaalt, ontstaat het gevoel van bekwaamheid en competentie. Extrinsieke motivatie zorgt dus ook voor intrinsieke motivatie.
NIET WAAR
Wat is het alternatief? Medewerkers een uur laten luisteren naar een presentatie over de nieuwe strategie, of medewerkers een uur een spel laten spelen waarin ze de strategie leren kennen en ervaren? Beide opties kosten tijd, maar spelen/ervaren is vaak effectiever.
We hebben geen kant-en-klaar spel op de plank liggen. Wat we wel in huis hebben, is kennis over hoe het proces van veranderen en van spelontwikkeling eruitziet. In vijf fasen maken we de vertaalslag van de verandering naar een uniek spel. Zodat de medewerkers in jouw organisatie de verandering kunnen gaan ervaren.
Yes, we hebben besloten met elkaar te gaan samenwerken. In deze fase staat het nog beter in kaart brengen van het verandervraagstuk centraal. We gaan kijken in welk proces van de verandering we gamification in gaan zetten. We stellen samen het doel en de doelgroep van het spel vast . Dit doen we door samen te sparren over de case, het concept, de vorm en de inhoud.
Uit de informatie van fase 1 wordt een idee ontwikkeld voor het spel. De basisversie wordt gespeeld met een de eerste vragen. De input uit deze testronde wordt gebruikt om het concept verder uit te werken.
De tweede versie van het spel is ontwikkeld, dus die gaan we testen. Hiervoor maken we gebruik van mensen in jullie organisatie. Is het spel logisch en goed te begrijpen? Ontbreken er nog dingen?
We zijn er bijna. De laatste kinks zijn uit de kabel gehaald, dus gaan we samen het spel spelen.
Afhankelijk van de vorm van het spel wordt het product ontworpen en medewerkers binnen de organisatie getraind om het spel te kunnen faciliteren.
Yes, jullie hebben een unieke game in handen om te spelen in jullie organisatie. Het spel wordt opgezet binnen jouw organisatie en wordt gedurende een afgesproken periode gespeeld met de medewerkers.Op naar een duurzame verandering!
Neem contact met ons op!
Of doe meer gamification-kennis op tijdens onze incompany-training!