DOELGERICHTE VERANDERAAR: DIT IS CODE ANNE

“Resultaatgericht werken in een hoog tempo past bij mij”

Code Geel is een communicatiekracht rijker. Anne zette de stap van groot bedrijf naar klein bureau, om zichzelf te ontwikkelen in verandercommunicatie. Met gedrevenheid en enthousiasme duikt Anne in de verandervraagstukken. Leer hier onze nieuwe, energieke collega kennen: dit is CODE ANNE!

Anne haar communicatie-reis begon op de HAN in Arnhem. “Ik was positief verrast door de opleiding. Er zaten meer inzichten in dan ik van tevoren dacht. Het ging over de werking van de hersenen, en over gedrag. Gecombineerd met een commerciële uitdaging, paste dat goed bij mijn interesse.”

“Docenten uit het vakgebied brachten leuke casussen in. Zo kwam ik erachter waar mijn interesse lag, en zocht ik mijn stages bewust in de commerciële hoek. Naar mijn idee zit daar wat meer power achter. Het gaat wat sneller en dynamischer. Resultaatgericht werken in een hoog tempo past bij mij.”

Liefde voor de retail

“Ik wilde graag stagelopen bij bekende merken. Zo kwam ik terecht bij Ahold (Albert Heijn). Tijdens die stage hield ik me onder andere bezig met onderzoek naar verpakkingen van de groente en fruit afdeling. Wat willen klanten lezen op de verpakking? Die stage was leuk en leerzaam, maar ook een grote verandering.” Anne ging van Didam, waar de achterhoek begint, naar Zaandam in het westen. “Het was echt een andere wereld dan ik gewend was. Ik vond de mensen daar bijvoorbeeld heel direct en ad rem.”

“Daarna deed ik mijn afstudeerstage bij Kwantum, met als onderwerp het vergroten van online mond-tot-mondreclame. Nieuwe manieren van social media gebruik waren toen in opkomst: het online laten zien van nieuw gekochte producten bijvoorbeeld. Een mooi communicatiemiddel, omdat je als klant ziet hoe iets staat bij anderen in huis.”

Praktijk en theorie combineren

“Ik wilde graag doorstuderen, en deed de master Communicatie en Beïnvloeding aan de Radboud Universiteit. Dat was totaal anders dan HBO, waar we projecten deden voor opdrachtgevers. Studeren aan de universiteit was theoretisch en wetenschappelijk. Ik leerde over beïnvloedingsprincipes, het lezen van statistieken, en het verwerken van wetenschappelijke resultaten. Ik ben blij met de combinatie van praktijk en theorie!”

Eerste baan in communicatie

“Toen ik klaar was met studeren, heb ik in de horeca gewerkt en gereisd. Korter dan gepland helaas, door het coronavirus. Ik ging op zoek naar een baan, maar veel bedrijven stonden on hold. Toch vond ik een bedrijf waar ze het wél erg druk hadden: dat was Kruidvat. Bij AS Watson (waar Kruidvat onder valt) stond een leuke vacature open voor interne communicatie. Ze wilden graag dat winkelmedewerkers zouden groeien in hun expertrol als drogist, om beter op de actuele klantbehoeften rondom corona in te spelen. Die uitdaging ben ik aangegaan.”

“Ik heb daar 3,5 jaar met heel veel plezier gewerkt. Ik heb veel geleerd van mijn voormalige team en altijd alle vertrouwen gevoeld. Het werk was dynamisch, en ik mocht veel ideeën uitproberen. Ook was de doelgroep, met 30.000 medewerkers, interessant. Er zitten dan veel verschillen tussen, en elke groep heeft behoefte aan andere informatie: Nederland en België, medewerkers van het logistiek kantoor en winkelcollega’s, Kruidvat en Trekpleister. Toch voelde ik na een tijd de behoefte om iets nieuws te proberen.”

“Ik denk dat je het meeste leert door je leven af en toe om te gooien”

Drive om te leren

“Ik hou ervan om te blijven leren en groeien. En ik denk dat je het meeste leert door je leven af en toe om te gooien. Om de comfortabele plek los te laten, en je weer opnieuw te moeten bewijzen.” De nieuwe plek om te leren en groeien, werd voor Anne CODE GEEL. “Ik besloot ook écht voor iets anders te gaan. Dus niet een ander groot bedrijf, maar juist een klein team. Ik wilde de bureaukant ontdekken, én het trainersvak.”

“Mensen hebben een binding met de organisatie waar ze werken, dat moet je zien te behouden of versterken”

Grote kansen in interne communicatie

“In het communicatievakgebied voelt interne communicatie een beetje als het ondergeschoven kindje. Dat was op de opleiding al zo. Ik vond het zelf ook niet zo boeiend. Het had een imago van ‘een nieuwsbrief maken die niemand leest’, en steeds dezelfde ziekenhuis casussen.”

“Mijn beeld van interne communicatie is flink veranderd. Het leuke aan interne communicatie vind ik het type vraagstukken. Gedrag sturen vanuit strategie, vind ik een interessante uitdaging. Mensen werken ergens met een reden, en hebben een bepaalde betrokkenheid of binding met de organisatie. Dat moet je zien te behouden of versterken. Er is veel te behalen. Ik denk dat veel mensen niet inzien hoe waardevol dit vak eigenlijk is. Daardoor is het nog in opkomst. Marketing en de reclamewereld is al zo gevestigd, dat trok me minder.”

CODE GEEL als ontwikkelomgeving

“Ik denk dat ik, door mijn werkervaring, nu snel zie wat er aan interne communicatie nodig is voor een stevige basis. Bij CODE GEEL kan ik verdieping zoeken in vernieuwende middelen. Minder focus op zenden, en meer focus op interactie en activatie. Zo kunnen medewerkers van een organisatie zelf ontdekken en ervaren. Deze verdieping in de richting van gedragsverandering, door middel van nieuwe communicatievormen zoals gamification, wil ik graag ontdekken.” Wij zijn héél blij dat je CODE GEEL als ontwikkelomgeving hebt gekozen, Anne!

Scroll naar boven

jaarafsluiting: teken een tijdlijn

Wil je stilstaan bij alle hoogtepunten van 2025? Gebruik de ruimte! Wij tekenden vorig jaar een tijdlijn op onze ramen. Je kunt hier natuurlijk ook grote vellen voor gebruiken.

Dat was het laatste vakje! Superleuk dat je het jaar met onze inspiratie af hebt gesloten. Namens CODE GEEL: hele fijne feestdagen! 🥂

zitten jullie op dezelfde golflengte?

Code Geel-collega Veronie speelde dit spel eindeloos tijdens haar vakantie in Bulgarije, en het leuke is: iedereen kan meedoen! Je kunt het spelen zonder de officiële spelconstructie, maar de prachtig vormgegeven verpakking met radar en kaartjes maakt het nóg leuker.

Het werkt zo: de groep kiest een cijfer tussen 1 en 10 terwijl een ander zijn ogen sluit. Deze rader probeert dit cijfer te achterhalen door categorieën te vragen aan mensen in de groep, bijvoorbeeld “groente”. Hebben jullie een laag cijfer afgesproken, noem je een groente die je niet lekker vindt. Kozen jullie een hoog cijfer, dan noem je een van je favoriete groente. Na een aantal categorieën waagt de rader een gok.

Niet alleen een leuk spel voor tijdens de feestdagen met familie, maar je kunt het ook inzetten met je team om elkaar beter te leren kennen en verbinding te zoeken. De categorieën kun je namelijk heel eenvoudig aanpassen naar werkgerelateerde thema’s. Zo wordt het een creatieve manier om samen te reflecteren en plezier te maken op de werkvloer. 🌟

persoonlijke inspiratie: Neem jezelf mee op hei-sessie in een yurt

Een jaar dat weer kabbelend voorbijgaat, dat wil collega Anne graag voorkomen. Daarom organiseert ze elk jaar haar eigen hei-sessie in een yurt waar ze een nachtje verblijft. De vraag die centraal staat: wat wil ik komend jaar écht anders doen? Wellicht heb je het over deze vraag ook weleens met vrienden, leidinggevende of je partner, maar wanneer heb je eens in alle rust zelf bij deze vraag stil gestaan?

New year, new you? New year, book a yurt!

de vegaster van het kerstdiner

Collega Merit verrast ons tijdens onze tweedaagse sessies regelmatig met de heerlijkste vegetarische gerechten. Dit is Merits tip voor het vega(n) kerstdiner: een heerlijke pompoen wellington!

Recept pompoen wellington

Een tipje van Merit: kook de pompoenhelften vooraf 10 minuten. Extra zacht!

Persoonlijke inspiratie: bucket year

Wat heeft ons geïnspireerd dit jaar? Voor Veronie was dit het opzetten van een bucketlist.

“Afgelopen jaar ben ik begonnen met iets nieuws: een bucketlist-jaar. Geen grootse voornemens op 1 januari, maar gewoon starten op het moment dat ik er zin in had. Want waarom wachten, als je ook nú kunt beginnen met dingen die je leuk vindt, wilt leren of waar je energie van krijgt?

Zo begon ik in augustus met mijn eerste stappen: naailes volgen, een halve marathon, en er staan nog allerlei andere leuke plannen op de lijst. Het voelt als een jaar vol kleine avonturen die me extra energie geven!”

Spelletjesavond gepland tijdens de kerstvakantie?

Dit prachtig ontworpen spel wakkert de creativiteit flink aan. Het doel is om een beschrijving of woord te matchen aan de afbeeldingen. Het moet geraden worden, maar let op: niet door iedereen! Blijf dus een beetje mysterieus.

Onze tip voor een persoonlijk tintje: speel het spel met termen die te maken hebben met het gezelschap waarmee je speelt. Wij speelden het bijvoorbeeld met alleen maar Code Geel gerelateerde woorden.

hoe kan het wél?

Afgelopen jaar bezochten we het WÉL festival. Wat als we ons niet laten verlammen door wat er misgaat, maar samen kijken naar wat wél kan? Die vraag stond centraal.

De dag was gevuld met enthousiasmerende sprekers zoals Merijn Ruis (volgtip voor positiviteit en verbinding!) en leerzame workshops.

Op zoek naar wat positieve inspiratie om het jaar mee af te sluiten? Bekijk het online magazine over deze dag hier.

Toetjestip!

Zoek je nog inspiratie voor een lekker kersttoetje die er óók heel gezellig uitziet? Dit is Ellens tip: probeer de chocolade dennenappels! Klik hier voor het recept!

Acht vakjes, acht minuten, acht ideeën

Magic 8: deze werkvorm helpt je om snel ideeën te verzinnen voor een onderwerp naar keuze. Wij hebben deze werkvorm bijvoorbeeld ingezet om onze persoonlijke ontwikkelplannen vorm te geven. 

Wat ga je doen?

Pak een A4’tje en vouw deze 3x dubbel. Je hebt dan 8 vakjes.

Elk vakje ga je vullen met een idee. Per vakje heb je 1 minuut. Is de minuut voorbij? Dan ga je door naar het volgende vakje! Het resultaat = 8 ideeën in 8 minten.

Bonustip

Wil je elkaar verder helpen? Draai het vel dan om en laat het vel rondgaan. Neem opnieuw 1 minuut per vakje. Zo heb je, afhankelijk van de groepsgrootte, heel snel extra ideeën verzameld.

persoonlijke inspiratie: op pad

Wat heeft onszelf geïnspireerd afgelopen jaar? Voor Ellen was dit de Camino Portugues.

“Het was mijn eerste wandelvakantie, maar zeker niet de laatste! Heerlijk om zo bewust bezig te zijn met je omgeving. Je rugzak dwingt je om back to basic te gaan, en ook qua programma is het leven eenvoudig: je enige doel van de dag is om van A naar B te gaan.  Veel buiten en veel beweging is echt lekker om een druk hoofd een beetje kalmer te maken. En de gele pijlen volgen maakte het natuurlijk extra leuk!”

Werkvorm: organiseer het kerstuitje

Deze werkvorm kan je samen met collega’s doen als opwarmer om in de brainstormmodus te komen.

Jullie mogen het kerstuitje voor jullie organiseren! Jullie gaan op twee manieren het gesprek aan.

Ronde 1: één van jullie begint met een idee. Jullie mogen alleen maar reageren op elkaar met ‘ja, maar…’

Ronde 2: één van jullie begint met een idee, maar dit keer mogen jullie alleen maar reageren met ‘ja, en…’

Merk je het verschil? In de tweede ronde kwamen jullie waarschijnlijk veel sneller op nieuwe ideeën. In de brainstormfase, wanneer je aan het divergeren bent, heb je weinig aan de ideekillers zoals je die in ronde 1 hebt ervaren. Parkeer deze dus even voor de meest creatieve ingevingen! Kiezen, verbeteren en bijschaven komt daarna wel weer.

stralende kerst

Bij kerst denk je waarschijnlijk aan witte sneeuw, groene bomen, rode versiering. Maar natúúrlijk is er ook ruimte voor geel! 

Ken je dit zonnige kerstliedje van Sia al? Blije stemming gegarandeerd!

Vraag maar raak

Staat er in 2026 een grote verandering voor de deur bij jouw organisatie of bij jouw opdrachtgever? Deze plaat helpt je de juiste vragen te stellen! Zo krijg je de verandering goed in kaart, krijg je het vraagstuk helder bij de opdrachtgever en misschien wel het belangrijkste: je weet wat je doelgroep nodig heeft om mee te veranderen.

Inspiratie is overal

Zin in een leuk uitje tijdens de kerstvakantie? Dan is onze tip Doloris Meta Maze.

In dit kunstdoolhof ga je alleen op pad en laat je je verrassen door de bijzondere ruimtes. Een perfecte activiteit om je creativiteit aan te wakkeren!

Welke communicatiemiddelen ga jij inzetten volgend jaar?

Nog veel te vaak staan communicatiecollega’s bekend als de mensen die de nieuwsbrief maken. Ook al hoort die er zeker bij, is het een gemis als je je hierdoor laat beperken. Durf jij in 2026 grootser te denken in je communicatiemiddelen?

Hier kun je ons wakker voor maken

Code Geel houdt van verandering, maar er zijn ook dingen die niet veranderen binnen Code Geel. Een van die dingen is dat collega Veronie geen ochtendmens is. Echter is ze voor het kerstontbijt wel uit de veren te krijgen! 

Steel de show met deze heerlijk zelfgemaakte pumpkin spice broodjes!

klik hier voor het recept!

Let's pop

Werken jullie ook met een Persoonlijk Ontwikkel Plan, en ben je nog op zoek naar een leuke manier om doelen te stellen?

Vorig jaar kozen wij allemaal een doel uit om in 2025 aan te werken. Deze schreven we op een champagnefles. Doel bereikt? Dan mag-ie gepopt worden!

op de pauzeknop

Twee keer per jaar gaat Merit op retraite. Een retraite is eigenlijk een grote pauzeknop: even afstand nemen om helder te zien wat belangrijk is. Dat kan ver weg, maar ook gewoon vanuit huis, zoals bij De Kleine Maanhoeve (www.dekleinemaanhoeve.nl). Geen gedoe, wél rust, inspiratie en nieuwe energie.

Voor haar werk bij Code Geel werkt het als brandstof: meer focus, meer creativiteit en werken vanuit wat écht klopt. “Retraites geven me instant rust en inzicht.”

De aantrekkingskracht van positieve taal

Als je iets wil bereiken, kan je beter focussen op wat je wél wil, dan op wat je niét wil. Dat is de filosofie van magneetwoorden: positief taalgebruik voor een sterkere boodschap!

Van Angstpoli naar Durfpoli, en van Zwerfavalgroep naar Supporter van Schoon. Magneetwoorden, geschreven door Jeanine Mies, laat zien hoe jouw positieve boodschap creëert. Eentje die niet kan ontbreken in ons inspiratielijstje!

Van moodboard tot strategie

Plannen maken voor 2026 op een creatieve manier? Zo pakten wij het aan:

Uit een dikke stapel tijdschriften scheurden we eerst de leukste foto’s en quotes. Daarna gingen we aan de slag met clusteren: welke thema’s kunnen we hieruit halen?

Vervolgens was het tijd om deze ideeën op te plakken en het gesprek te voeren. Zo kunnen we aan de slag met de acties die hieruit zijn gekomen, maar wel met onze kleurrijke inspiratie aan de kantoormuur!

Steel de show tijdens de kerstborrel met dit drankje!

Maak de ijsblokjes met cranberries, sinaasappel, rozemarijn, kaneelstokjes en steranijs en zet voor 5 uur in de diepvries.

Serveer met: 2/4 spa rood of prosecco, 1/4 cranberry sap, 1/4 sinaasappelsap

Voilà, enjoy!

Spelletjestip: sky team

Sky Team is een superleuk coöperatief spel dat je samen met z’n tweeën speelt. Code Geel-collega Veronie is dol op coöperatieve spellen. Ook terug te zien in de serious game die ze dit jaar samen met Ellen voor Rijkswaterstaat ontwikkelde. Daar draait het om samenwerken om verdiepingen te bouwen, en in Sky Team werk je samen om een vliegtuig veilig te laten landen.

Met de vele uitdagende levels kun je eindeloos doorspelen. Het is een ideaal spel om tijdens de feestdagen samen even te ontsnappen van de drukte met allerlei bezoek en even tijd nemen om met z’n tweetjes iets te doen.

 

Werkvorm voor feedback: positief roddelen

Wil je collega’s feedback geven, of met elkaar meedenken over groeimogelijkheden. Deze werkvorm maakt het net wat makkelijker om vrijuit te praten.

Wat ga je doen?

De persoon die feedback ontvangt stapt even uit de groep en gaat met de rug naar de groep toe zitten, met pen en papier. De rest van de groep gaat feedback geven over het onderwerp dat van tevoren is afgestemd met elkaar. De feedbackontvanger schrijft mee. Is de groep klaar? Dan komt de feedbackontvanger weer terug om hierop te reageren of door te vragen.

Wij deden deze werkvorm tijdens onze tweedaagse, en gaf ons veel inzichten over onszelf.

een goed begin is het halve werk: Wat is verandercommunicatie?

Verandercommunicatie: het is de kern van wat we bij CODE GEEL doen. Maar waarom eigenlijk? En wat is het nou precies? We leggen het je uit in 1,5 minuut!

Privacyoverzicht

Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.