Spelen zit in onze genen: waarom spelen op de werkvloer zo belangrijk is

Bij Code Geel geloven we dat spelen een belangrijke en vooral leuke manier is om verandering in gang te zetten. Veronie, een van onze communicatieadviseurs, heeft zich al eerder verdiept in spelen op de werkvloer. Waarom is spelen op werk zo belangrijk? En waarom kunnen we er eigenlijk niet omheen? Dat schrijft ze in de blog hieronder:  

Als je me aan het begin van mijn studietijd had verteld dat ik onderzoek zou gaan doen naar spelletjes in organisaties, had ik je voor gek verklaard. Vroeger had ik een hekel aan spelletjes omdat ik absoluut niet tegen mijn verlies kon. Maar tijdens mijn studie antropologie heb ik nieuwe waardering voor spelletjes gevonden. Ik kwam er namelijk achter dat gedrag verandert wanneer mensen zich in een game-based omgeving bevinden. Spelletjes creëren een andere realiteit, met andere regels dan in onze tastbare wereld. In een spel beginnen mensen op gelijke voet en werken ze samen om een doel te behalen. Dit kan leiden tot het verleggen van grenzen die je in je dagelijks leven niet zomaar tegenkomt.

“ik ben er van overtuigd dat je plezier kan hebben op werk"

Ook organisaties vormen een eigen realiteit, met eigen regels, spelers, normen en waarden. Toch zijn de regels daar vaak strikter en de atmosfeer serieuzer. Daarom heb ik het werkende leven altijd gezien als iets waar een weerstand tegen spel heerst. Gelukkig blijkt steeds vaker dat het toevoegen van spel en plezier in het werkleven belangrijk is. Naar mijn mening is dit een onwijs goede ontwikkeling, want ik ben ervan overtuigd dat werk een plek kan zijn waar wel ruimte is voor plezier. 

Waarom is plezier op de werkplek belangrijk? 


In de wetenschap wordt plezier op de werkplek – ofwel ‘
workplace fun’ – gedefinieerd als “doelgericht ontworpen leuke activiteiten waarvan wordt verwacht dat ze de organisatorische resultaten verbeteren”. Workplace fun verbetert niet gelijk de jaarcijfers of de inkomsten, maar is eerder van indirecte invloed op een organisatie. Verschillende studies laten namelijk zien dat workplace fun van positieve invloed is op werknemers betrokkenheid, welzijn, productiviteit en vermindering van stress. Uit ander onderzoek blijkt dat medewerkers van 30 jaar of jonger ‘werkplezier’ als een essentiële factor beschouwen in hun zoektocht naar een baan. Aangezien deze groep de komende jaren een belangrijke rol op de arbeidsmarkt zal spelen, is het essentieel om workplace fun in je organisatie te integreren. 

Workplace fun creëren? Speel spelletjes! 

 
Er zijn eindeloze manieren om workplace fun te creëren en spelletjes spelen is daar absoluut een van de mogelijkheden van. Een spel kan worden gedefinieerd als een activiteit of competitie die gekenmerkt wordt door voorbedachte regels, vaak geassocieerd met vermaak en plezier, en die zowel alleen als samen kan worden ondernomen in fysieke of digitale vormen.

"Vroeger stonden werk en spel los van elkaar"

Vroeger bestond de opvatting dat werk en spel losstaande fenomenen waren, maar recent onderzoek laat zien dat spelen op de werkvloer enorm veel positieve effecten heeft. Spelen op de werkvloer zorgt namelijk voor het onderhouden van sociale connecties, voor een pauze van routine taken, het stimuleren van creativiteit en het vergroten van medewerkers motivatie en welzijn. Met deze resultaten in het achterhoofd wordt er steeds meer afstand genomen van het traditionele idee dat werk en spel niet samengaan. 

Spelen als fundamenteel onderdeel van de mens 


Maar wat als ik je vertel dat dit traditionele idee eigenlijk al veel langer achterhaald is? Historicus Huizinga (1872-1945) beschreef namelijk tientallen jaren geleden al dat spelen als een fundamenteel onderdeel van de mensheid kan worden beschouwd. Hij stelt dat spel een grondslag is voor veel van onze sociale en culturele instituties, zoals rechtspraak, kunst en onderwijs
. Huizinga zegt zelfs dat mensen spel nodig hebben, omdat we tijdens spel vrijheid en ontspanning kunnen ervaren in een sfeer die los staat van het dagelijks leven. Wat mij betreft heeft Huizinga daar een goed punt: ik denk tijdens een spelletje namelijk niet aan mijn dagelijkse sleur, jij wel? 

“Spelen is onderdeel van de evolutie van de mensheid”

Dit idee kan zelfs nog verder worden teruggebracht, helemaal naar de 18e eeuw. Filosoof Von Schiller (1759-1805) beweerde dat spelen zelfs een functioneel doel heeft in het overleven van de mensheid. Von Schiller legt uit dat mensen een bepaalde hoeveelheid energie hebben voor hun overleving. Zodra we aan onze basisbehoeften, zoals slapen en eten, voldoen, blijft er een energie surplus over. Dit surplus is nutteloos als we het niet inzetten. Wanneer we deze energie gebruiken voor spel, ontwikkelen we vaardigheden die cruciaal bleken voor de evolutie van de mens zoals we die nu kennen, zoals sociale interactie, inzicht en andere praktische vaardigheden. Spel is dus niet alleen waardevol, maar zelfs een essentieel aspect van ons bestaan en onze evolutie. 

In conclusie is het omarmen van spelen op de werkvloer van groot belang. Niet alleen voor de medewerkers, maar ook voor een organisatie als geheel. De verschuiving van de gedachte dat werk en spel niets met elkaar te maken hebben, naar het besef dat spel ons helpt om sociale connecties te versterken, creativiteit te stimuleren en het welzijn te bevorderen, is een belangrijke ontwikkeling. Denkers zoals Huizinga en Von Schiller herinneren ons eraan dat spelen een essentieel onderdeel is van onze menselijkheid. En hedendaagse onderzoeken laten zien dat het integreren van spelletjes allerlei positieve indirecte uitkomsten voor organisaties. Kortom, laten we de kracht van spel benutten en de werkvloer transformeren tot een plek waar plezier en samenwerking hand in hand gaan! 

Scroll naar boven