“Resultaatgericht werken in een hoog tempo past bij mij”
Code Geel is een communicatiekracht rijker. Anne zette de stap van groot bedrijf naar klein bureau, om zichzelf te ontwikkelen in verandercommunicatie. Met gedrevenheid en enthousiasme duikt Anne in de verandervraagstukken. Leer hier onze nieuwe, energieke collega kennen: dit is CODE ANNE!
Anne haar communicatie-reis begon op de HAN in Arnhem. “Ik was positief verrast door de opleiding. Er zaten meer inzichten in dan ik van tevoren dacht. Het ging over de werking van de hersenen, en over gedrag. Gecombineerd met een commerciële uitdaging, paste dat goed bij mijn interesse.”
“Docenten uit het vakgebied brachten leuke casussen in. Zo kwam ik erachter waar mijn interesse lag, en zocht ik mijn stages bewust in de commerciële hoek. Naar mijn idee zit daar wat meer power achter. Het gaat wat sneller en dynamischer. Resultaatgericht werken in een hoog tempo past bij mij.”
Liefde voor de retail
“Ik wilde graag stagelopen bij bekende merken. Zo kwam ik terecht bij Ahold (Albert Heijn). Tijdens die stage hield ik me onder andere bezig met onderzoek naar verpakkingen van de groente en fruit afdeling. Wat willen klanten lezen op de verpakking? Die stage was leuk en leerzaam, maar ook een grote verandering.” Anne ging van Didam, waar de achterhoek begint, naar Zaandam in het westen. “Het was echt een andere wereld dan ik gewend was. Ik vond de mensen daar bijvoorbeeld heel direct en ad rem.”
“Daarna deed ik mijn afstudeerstage bij Kwantum, met als onderwerp het vergroten van online mond-tot-mondreclame. Nieuwe manieren van social media gebruik waren toen in opkomst: het online laten zien van nieuw gekochte producten bijvoorbeeld. Een mooi communicatiemiddel, omdat je als klant ziet hoe iets staat bij anderen in huis.”
Praktijk en theorie combineren
“Ik wilde graag doorstuderen, en deed de master Communicatie en Beïnvloeding aan de Radboud Universiteit. Dat was totaal anders dan HBO, waar we projecten deden voor opdrachtgevers. Studeren aan de universiteit was theoretisch en wetenschappelijk. Ik leerde over beïnvloedingsprincipes, het lezen van statistieken, en het verwerken van wetenschappelijke resultaten. Ik ben blij met de combinatie van praktijk en theorie!”
Eerste baan in communicatie
“Toen ik klaar was met studeren, heb ik in de horeca gewerkt en gereisd. Korter dan gepland helaas, door het coronavirus. Ik ging op zoek naar een baan, maar veel bedrijven stonden on hold. Toch vond ik een bedrijf waar ze het wél erg druk hadden: dat was Kruidvat. Bij AS Watson (waar Kruidvat onder valt) stond een leuke vacature open voor interne communicatie. Ze wilden graag dat winkelmedewerkers zouden groeien in hun expertrol als drogist, om beter op de actuele klantbehoeften rondom corona in te spelen. Die uitdaging ben ik aangegaan.”
“Ik heb daar 3,5 jaar met heel veel plezier gewerkt. Ik heb veel geleerd van mijn voormalige team en altijd alle vertrouwen gevoeld. Het werk was dynamisch, en ik mocht veel ideeën uitproberen. Ook was de doelgroep, met 30.000 medewerkers, interessant. Er zitten dan veel verschillen tussen, en elke groep heeft behoefte aan andere informatie: Nederland en België, medewerkers van het logistiek kantoor en winkelcollega’s, Kruidvat en Trekpleister. Toch voelde ik na een tijd de behoefte om iets nieuws te proberen.”
“Ik denk dat je het meeste leert door je leven af en toe om te gooien”
Drive om te leren
“Ik hou ervan om te blijven leren en groeien. En ik denk dat je het meeste leert door je leven af en toe om te gooien. Om de comfortabele plek los te laten, en je weer opnieuw te moeten bewijzen.” De nieuwe plek om te leren en groeien, werd voor Anne CODE GEEL. “Ik besloot ook écht voor iets anders te gaan. Dus niet een ander groot bedrijf, maar juist een klein team. Ik wilde de bureaukant ontdekken, én het trainersvak.”
“Mensen hebben een binding met de organisatie waar ze werken, dat moet je zien te behouden of versterken”
Grote kansen in interne communicatie
“In het communicatievakgebied voelt interne communicatie een beetje als het ondergeschoven kindje. Dat was op de opleiding al zo. Ik vond het zelf ook niet zo boeiend. Het had een imago van ‘een nieuwsbrief maken die niemand leest’, en steeds dezelfde ziekenhuis casussen.”
“Mijn beeld van interne communicatie is flink veranderd. Het leuke aan interne communicatie vind ik het type vraagstukken. Gedrag sturen vanuit strategie, vind ik een interessante uitdaging. Mensen werken ergens met een reden, en hebben een bepaalde betrokkenheid of binding met de organisatie. Dat moet je zien te behouden of versterken. Er is veel te behalen. Ik denk dat veel mensen niet inzien hoe waardevol dit vak eigenlijk is. Daardoor is het nog in opkomst. Marketing en de reclamewereld is al zo gevestigd, dat trok me minder.”
CODE GEEL als ontwikkelomgeving
“Ik denk dat ik, door mijn werkervaring, nu snel zie wat er aan interne communicatie nodig is voor een stevige basis. Bij CODE GEEL kan ik verdieping zoeken in vernieuwende middelen. Minder focus op zenden, en meer focus op interactie en activatie. Zo kunnen medewerkers van een organisatie zelf ontdekken en ervaren. Deze verdieping in de richting van gedragsverandering, door middel van nieuwe communicatievormen zoals gamification, wil ik graag ontdekken.” Wij zijn héél blij dat je CODE GEEL als ontwikkelomgeving hebt gekozen, Anne!