Waarom gamification werkt in interne communicatie

De 3 belangrijkste kenmerken van gamification uitgelegd

Waar denk jij aan bij gamification? Minecraft, Pokémon GO, of misschien een ander spel? Think again! Gamification betekent dat je spelelementen inzet in een context waarin je ze niet per se verwacht. CODE GEEL maakt gebruik van spelelementen in veranderprocessen, want spelen vergroot het plezier op de werkvloer, én is effectief. Waarom is het toepassen van gamification in interne communicatie zo’n goed idee? 

Wat willen we bereiken met gamification in verandermanagement?

Waarom wil je gamification inzetten in je interne communicatie? Hoewel spelelementen centraal staan, is het spelen van een spel met je collega’s niet het einddoel. Je kan het spel zien als een middel om een groter doel te behalen. Vaak is dat een verandering: in houding, communicatie, of gedrag. Een doel kan bijvoorbeeld zijn om een bedrijfsstrategie eigen te maken of nieuw gedrag aan te leren. Verandering betekent vernieuwing en het loslaten van het oude. Maar om oude patronen te kunnen doorbreken, moet je prikkelen en opvallen. Daar komt gamification om de hoek kijken.

Wat gebeurt er met ons als we werk speels maken?

Kinderen leren graag spelenderwijs, maar het werkt ook voor ons als volwassenen. Spelenderwijs leren zorgt ervoor dat je laagdrempelig kan ontdekken, proberen en experimenteren met nieuwe informatie. Er komt namelijk dopamine vrij als je speelt. Dit hormoon heeft een opwekkend effect, zorgt ervoor dat je door wil spelen, en helpt je met het onthouden van nieuwe informatie. Daarnaast kan spelen met collega’s meer onderlinge verbinding opleveren: je wil samen winnen! Er zijn 3 kenmerken van gamification die het tot een geschikte methode maken voor interne communicatie.

Onmisbaar kenmerk van gamification #1: plezier

Gamification verhoogt het plezier in de verandering. Dat is niet alleen ‘gewoon leuk’, maar het heeft ook een functie: van nature vinden mensen verandering namelijk niet leuk. Nieuw gedrag uitvoeren gaat makkelijker als het leuker wordt gemaakt. Spelen verhoogt de energie en motivatie. Spelenderwijs kun je makkelijk en laagdrempelig wennen en oefenen met nieuw gedrag. 

Onmisbaar kenmerk van gamification #2: beleving

Interne communicatie is vaak gefocust op het zenden van informatie. Als medewerker moet je dan lezen, luisteren of kijken. Het wat en het waarom worden vaak benadrukt, maar de mogelijkheid om het te ervaren ontbreekt, terwijl dit vaak juist beter werkt dan een tekst of filmpje. Gamification speelt juist in op de beleving: hoe voelt het om de nieuwe gedragingen te proberen? 

Onmisbaar kenmerk van gamification #3: schaalbaar

Het spelen van een spel is leuk en effectief, maar ook praktisch. Een spel speel je vaak in een groep. Zo kunnen meerdere mensen tegelijkertijd een ervaring opdoen die systemen kan openbreken, en zo de verandering ervaren. Dat maakt gamification in interne communicatie een functioneel middel.

GAMIFICATION VOOR INTERNE COMMUNICATIE IN DE PRAKTIJK

Voor de politie ontwierpen we een spel om te oefenen met een nieuw organisatiemodel. Zo konden medewerkers een nieuwe teamsamenstelling en werkverdeling ervaren in verschillende cases. Een leuk detail: de cases gingen inhoudelijk juist niet over het werk van de doelgroep. Zo konden de medewerkers voorbij de inhoud van hun werk kijken, en bleef het belang van de nieuwe manier van werken het focuspunt. 

KIEZEN VOOR GAMIFICATION IN JE INTERNE COMMUNICATIE

Door spelelementen toe te voegen in een context waarin je ze niet verwacht, kan je gedragsverandering binnen de organisatie versnellen. Gamification maakt verandering leuk, laat medewerkers de verandering ervaren, en is een schaalbare methode. Dit zorgt ervoor dat gamification een erg effectief middel is om in te zetten in de interne communicatie.

Twijfel je nog of je gamification wel moet inzetten in je interne communicatie? Sta tot slot dan eens stil bij je eigen verandervoorkeur met deze twee scenario’s:

  1. Je luistert 60 minuten in een zaaltje naar een presentatie van de directeur over de nieuwe kernwaarden.
  2. Samen met je team speel je met de nieuwe kernwaarden, heb je lol en leer je elkaar op een andere manier kennen.

Waar zou jij als medewerker voor gaan?

Scroll naar boven