Het verandermodel van Kotter als houvast bij organisatieverandering

Hoe voorkom je de veelvoorkomende fouten in organisatieverandering?

Iedereen herkent ze. Maar hoe los je ze op, of beter nog: hoe voorkom je ze? Veelvoorkomende fouten in organisatieverandering herkennen we allemaal, maar het blijkt vaak knap lastig om deze, in de complexiteit van de verandering, de kop in te drukken. Het verandermodel van Kotter sluit aan op 8 veel voorkomende fouten bij organisatieverandering en geeft handvatten hier mee om te gaan. 

Mislukte verandertrajecten

Kotter (2011) zag een rode draad in oorzaken van mislukte verandertrajecten. De grootste fouten zaten met name in interne communicatie en leiderschap. Verandertrajecten mislukken namelijk vaak door ineffectieve communicatie, waarbij de waarde van leiderschap onderschat wordt. Het verandermodel benoemt 8 stappen die je doorloopt om een verandering te laten slagen, zoals je in deze afbeelding kunt zien.

Verandermodel Kotter stap 2 en 3

LEREN VAN FOUTEN

Fouten maken mag! Graag zelfs. Alleen dan kunnen we leren én voelen hoe het anders kan. Twee veelvoorkomende fouten uit het verandermodel van Kotter die we zelf vaak tegenkomen zijn de volgende: 

Fout #1: Nalaten een voldoende krachtige leidende coalitie te vormen

Grote organisatieveranderingen worden vaak geassocieerd met één persoon, de initiatiefnemer of trekker van de verandering. Denk bijvoorbeeld aan Steve Jobs bij Apple. Hij was het gezicht van Apple, wat misschien doet denken dat hij ook de leider was, maar hij was omringd door een sterk leidend team dat op de achtergrond opereerde en adviseerde. In je eentje een gouden visie te ontwikkelen, deze te communiceren aan alle medewerkers en hen aan te zetten tot actie om mee te veranderen, is erg ingewikkeld voor één individu. (Verander)managers die denken dat het alleen wel gaat lukken, hebben het mis. In het verandermodel van Kotter benadrukt Kotter dat een team vormen met veranderkracht een essentieel onderdeel is bij een verandertaject. De moeilijkheid zit ‘m in het samenstellen van zo’n team. Het beste team bestaat namelijk uit mensen van verschillende afdelingen en enkele frisse blikken of kritische buitenstanders. Het gaat om het vinden van de juiste leden waarbij 4 kenmerken belangrijk zijn:

  1. Macht verbonden aan positie: belangrijke stakeholders in het team met beslissingsbevoegdheid helpen om beslissingen te kunnen nemen.
  2. Deskundigheid: verschillende zienswijzen zorgen dat beslissingen voldoende vertegenwoordigd zijn (de stem van de minderheid is ook erg belangrijk).
  3. Geloofwaardigheid / informeel leiderschap: ambassadeurs die goed in de organisatie liggen en serieus worden genomen door andere medewerkers (met andere woorden: informele leiders) zijn in staat anderen mee te krijgen in de verandering. 
  4. Veranderbereidheid: teamleden die enthousiast zijn over de verandering kunnen hun enthousiasme en energie verspreiden. Mensen hebben van nature in meer of mindere mate behoefte aan innovatie. Dit uit zich ook in hun werk. De een kan niet wachten om te beginnen om een nieuw idee uit te werken en op poten te zetten, terwijl een ander eerst even wil zien hoe het uitpakt voordat hij of zij volgt. Met name de enthousiastelingen wil je graag in je veranderteam, ook wel de innovators en early adopters volgens de Innovatietheorie van Rogers (2003). Tegelijkertijd is het ook goed om bewust te overwegen om een criticaster aan je team toe te voegen. Hierdoor lijkt het proces af en toe misschien te vertragen, maar het geeft je waardevolle inzichten en het voorkomt dat je op een later moment tegen muren aanloopt. Wil je meer weten over de Innovatietheorie? We schreven een blog over de Innovatietheorie als verandermodel.

Fout #2: De kracht van visie onderschatten

Het verandermodel van Kotter benadrukt de kracht van een visie. Een visie heeft betrekking op een toekomstbeeld en de reden waarom mensen die toekomst willen creëren. Geen of een onduidelijke visie zorgt voor verwarring, scepsis en weerstand bij medewerkers. Hoe kunnen medewerkers meedoen, laat staan bijdragen, als het niet duidelijk is waar de organisatie heen wil of moet? Het gaat frustreren als managers gaan sturen zonder richting te geven. Medewerkers hebben dan onvoldoende handvatten om in de nieuwe stroom mee te gaan en het nieuwe gedrag dat daarbij hoort, eigen te maken. De kans is dan groot dat ze het oude blijven doen, wat de managers dan weer frustreert. Zie je de vicieuze cirkel? 😉

DE KRACHT VAN EEN VISIE

Een aantrekkelijk en helder toekomstbeeld geeft houvast voor medewerken én manager en zorgt voor cohesie (we gaan met z’n allen naar de stip op de horizon). Volgens het verandermodel van Kotter dient een visie drie belangrijke doelen in een veranderproces:

  1. Een visie stuurt de besluitvorming. Door de richting voor de verandering te verduidelijken, maakt het alle beslissingen die moeten worden gemaakt makkelijker. Is keuze X in lijn met de visie? Dit helpt prioritering en zo kunnen ook projecten of werkzaamheden worden stopgezet die niet in lijn zijn met de visie, waardoor medewerkers, tijd en geld vrijkomen om aan het veranderproces bij te dragen.
  2. Een heldere visie inspireert medewerkers en motiveert hen tot nemen van actie (weten waar je het voor doet). 
  3. Een visie geeft richting aan de werkzaamheden van medewerkers. Als de visie duidelijk is kunnen managers en medewerkers heel goed bepalen welke taken, acties, vergaderingen of projecten wel/niet in lijn zijn met de visie en kan daar gemakkelijk op gestuurd worden. Of het gesprek over gevoerd worden.
 

DE BOUWSTENEN VAN EEN VISIE

Een visie is dus een aantrekkelijk toekomstbeeld. Hoe kom je tot zo’n visie? Volgens het verandermodel van Kotter is een effectieve visie a) voorstelbaar en haalbaar: het beschrijft een realistisch beeld of activiteit in de toekomst, b) gericht maar flexibel: duidelijk genoeg als richting bij actiebepaling en besluitvorming, maar algemeen genoeg om individueel initiatief toe te laten in het licht van de verandering, en c) communiceerbaar: de kern kan binnen 5 minuten uitgelegd en begrepen worden.

BLIJF NIET ZWEVEN

Een sterke visie is een fundamenteel onderdeel voor verandering. Maar met alleen een visie blijft het te weinig concreet en kom je er niet: dan blijft het in de lucht zweven. Medewerkers hebben ook behoefte aan de vertaling naar de praktijk. Wat betekent die visie voor hun werk? Hoe gaan we daar komen? Welke initiatieven worden gestart? Het is dus belangrijk om na het schetsen van zo’n toekomstbeeld te volgen met een strategie. Die strategie vormt dan de logica voor de manier waarop de visie verwezenlijkt kan worden. Maak dit daarna nog concreter in plannen: stappen om de strategie te implementeren. Geef medewerkers ook vooral een rol in het ontwikkelen van de strategie en de plannen. Zo wordt het iets van de organisatie in plaats van die ene individu (Steve Jobs). 

DOE HET NIET ALLEEN!

Zorg voor een hecht team van mensen uit verschillende lagen, afdelingen en met verschillende functies door de gehele organisatie. Afzonderlijke individuen beschikken nooit over alle competenties die nodig zijn voor een succesvolle verandering.

HET VERANDERMODEL VAN KOTTER

Kotter (2011) vertaalde zijn observaties van mislukte verandertrajecten naar 8 veelvoorkomende fouten. Op basis daarvan ontwikkelde hij een 8-stappen verandermodel. Dit verandermodel van Kotter geeft je handvatten bij het realiseren van verandering. Nieuwsgierig? Wij geven een Masterclass Verandercommunicatie gebaseerd op dit verandermodel van Kotter.

Scroll naar boven

jaarafsluiting: teken een tijdlijn

Wil je stilstaan bij alle hoogtepunten van 2025? Gebruik de ruimte! Wij tekenden vorig jaar een tijdlijn op onze ramen. Je kunt hier natuurlijk ook grote vellen voor gebruiken.

Dat was het laatste vakje! Superleuk dat je het jaar met onze inspiratie af hebt gesloten. Namens CODE GEEL: hele fijne feestdagen! 🥂

zitten jullie op dezelfde golflengte?

Code Geel-collega Veronie speelde dit spel eindeloos tijdens haar vakantie in Bulgarije, en het leuke is: iedereen kan meedoen! Je kunt het spelen zonder de officiële spelconstructie, maar de prachtig vormgegeven verpakking met radar en kaartjes maakt het nóg leuker.

Het werkt zo: de groep kiest een cijfer tussen 1 en 10 terwijl een ander zijn ogen sluit. Deze rader probeert dit cijfer te achterhalen door categorieën te vragen aan mensen in de groep, bijvoorbeeld “groente”. Hebben jullie een laag cijfer afgesproken, noem je een groente die je niet lekker vindt. Kozen jullie een hoog cijfer, dan noem je een van je favoriete groente. Na een aantal categorieën waagt de rader een gok.

Niet alleen een leuk spel voor tijdens de feestdagen met familie, maar je kunt het ook inzetten met je team om elkaar beter te leren kennen en verbinding te zoeken. De categorieën kun je namelijk heel eenvoudig aanpassen naar werkgerelateerde thema’s. Zo wordt het een creatieve manier om samen te reflecteren en plezier te maken op de werkvloer. 🌟

persoonlijke inspiratie: Neem jezelf mee op hei-sessie in een yurt

Een jaar dat weer kabbelend voorbijgaat, dat wil collega Anne graag voorkomen. Daarom organiseert ze elk jaar haar eigen hei-sessie in een yurt waar ze een nachtje verblijft. De vraag die centraal staat: wat wil ik komend jaar écht anders doen? Wellicht heb je het over deze vraag ook weleens met vrienden, leidinggevende of je partner, maar wanneer heb je eens in alle rust zelf bij deze vraag stil gestaan?

New year, new you? New year, book a yurt!

de vegaster van het kerstdiner

Collega Merit verrast ons tijdens onze tweedaagse sessies regelmatig met de heerlijkste vegetarische gerechten. Dit is Merits tip voor het vega(n) kerstdiner: een heerlijke pompoen wellington!

Recept pompoen wellington

Een tipje van Merit: kook de pompoenhelften vooraf 10 minuten. Extra zacht!

Persoonlijke inspiratie: bucket year

Wat heeft ons geïnspireerd dit jaar? Voor Veronie was dit het opzetten van een bucketlist.

“Afgelopen jaar ben ik begonnen met iets nieuws: een bucketlist-jaar. Geen grootse voornemens op 1 januari, maar gewoon starten op het moment dat ik er zin in had. Want waarom wachten, als je ook nú kunt beginnen met dingen die je leuk vindt, wilt leren of waar je energie van krijgt?

Zo begon ik in augustus met mijn eerste stappen: naailes volgen, een halve marathon, en er staan nog allerlei andere leuke plannen op de lijst. Het voelt als een jaar vol kleine avonturen die me extra energie geven!”

Spelletjesavond gepland tijdens de kerstvakantie?

Dit prachtig ontworpen spel wakkert de creativiteit flink aan. Het doel is om een beschrijving of woord te matchen aan de afbeeldingen. Het moet geraden worden, maar let op: niet door iedereen! Blijf dus een beetje mysterieus.

Onze tip voor een persoonlijk tintje: speel het spel met termen die te maken hebben met het gezelschap waarmee je speelt. Wij speelden het bijvoorbeeld met alleen maar Code Geel gerelateerde woorden.

hoe kan het wél?

Afgelopen jaar bezochten we het WÉL festival. Wat als we ons niet laten verlammen door wat er misgaat, maar samen kijken naar wat wél kan? Die vraag stond centraal.

De dag was gevuld met enthousiasmerende sprekers zoals Merijn Ruis (volgtip voor positiviteit en verbinding!) en leerzame workshops.

Op zoek naar wat positieve inspiratie om het jaar mee af te sluiten? Bekijk het online magazine over deze dag hier.

Toetjestip!

Zoek je nog inspiratie voor een lekker kersttoetje die er óók heel gezellig uitziet? Dit is Ellens tip: probeer de chocolade dennenappels! Klik hier voor het recept!

Acht vakjes, acht minuten, acht ideeën

Magic 8: deze werkvorm helpt je om snel ideeën te verzinnen voor een onderwerp naar keuze. Wij hebben deze werkvorm bijvoorbeeld ingezet om onze persoonlijke ontwikkelplannen vorm te geven. 

Wat ga je doen?

Pak een A4’tje en vouw deze 3x dubbel. Je hebt dan 8 vakjes.

Elk vakje ga je vullen met een idee. Per vakje heb je 1 minuut. Is de minuut voorbij? Dan ga je door naar het volgende vakje! Het resultaat = 8 ideeën in 8 minten.

Bonustip

Wil je elkaar verder helpen? Draai het vel dan om en laat het vel rondgaan. Neem opnieuw 1 minuut per vakje. Zo heb je, afhankelijk van de groepsgrootte, heel snel extra ideeën verzameld.

persoonlijke inspiratie: op pad

Wat heeft onszelf geïnspireerd afgelopen jaar? Voor Ellen was dit de Camino Portugues.

“Het was mijn eerste wandelvakantie, maar zeker niet de laatste! Heerlijk om zo bewust bezig te zijn met je omgeving. Je rugzak dwingt je om back to basic te gaan, en ook qua programma is het leven eenvoudig: je enige doel van de dag is om van A naar B te gaan.  Veel buiten en veel beweging is echt lekker om een druk hoofd een beetje kalmer te maken. En de gele pijlen volgen maakte het natuurlijk extra leuk!”

Werkvorm: organiseer het kerstuitje

Deze werkvorm kan je samen met collega’s doen als opwarmer om in de brainstormmodus te komen.

Jullie mogen het kerstuitje voor jullie organiseren! Jullie gaan op twee manieren het gesprek aan.

Ronde 1: één van jullie begint met een idee. Jullie mogen alleen maar reageren op elkaar met ‘ja, maar…’

Ronde 2: één van jullie begint met een idee, maar dit keer mogen jullie alleen maar reageren met ‘ja, en…’

Merk je het verschil? In de tweede ronde kwamen jullie waarschijnlijk veel sneller op nieuwe ideeën. In de brainstormfase, wanneer je aan het divergeren bent, heb je weinig aan de ideekillers zoals je die in ronde 1 hebt ervaren. Parkeer deze dus even voor de meest creatieve ingevingen! Kiezen, verbeteren en bijschaven komt daarna wel weer.

stralende kerst

Bij kerst denk je waarschijnlijk aan witte sneeuw, groene bomen, rode versiering. Maar natúúrlijk is er ook ruimte voor geel! 

Ken je dit zonnige kerstliedje van Sia al? Blije stemming gegarandeerd!

Vraag maar raak

Staat er in 2026 een grote verandering voor de deur bij jouw organisatie of bij jouw opdrachtgever? Deze plaat helpt je de juiste vragen te stellen! Zo krijg je de verandering goed in kaart, krijg je het vraagstuk helder bij de opdrachtgever en misschien wel het belangrijkste: je weet wat je doelgroep nodig heeft om mee te veranderen.

Inspiratie is overal

Zin in een leuk uitje tijdens de kerstvakantie? Dan is onze tip Doloris Meta Maze.

In dit kunstdoolhof ga je alleen op pad en laat je je verrassen door de bijzondere ruimtes. Een perfecte activiteit om je creativiteit aan te wakkeren!

Welke communicatiemiddelen ga jij inzetten volgend jaar?

Nog veel te vaak staan communicatiecollega’s bekend als de mensen die de nieuwsbrief maken. Ook al hoort die er zeker bij, is het een gemis als je je hierdoor laat beperken. Durf jij in 2026 grootser te denken in je communicatiemiddelen?

Hier kun je ons wakker voor maken

Code Geel houdt van verandering, maar er zijn ook dingen die niet veranderen binnen Code Geel. Een van die dingen is dat collega Veronie geen ochtendmens is. Echter is ze voor het kerstontbijt wel uit de veren te krijgen! 

Steel de show met deze heerlijk zelfgemaakte pumpkin spice broodjes!

klik hier voor het recept!

Let's pop

Werken jullie ook met een Persoonlijk Ontwikkel Plan, en ben je nog op zoek naar een leuke manier om doelen te stellen?

Vorig jaar kozen wij allemaal een doel uit om in 2025 aan te werken. Deze schreven we op een champagnefles. Doel bereikt? Dan mag-ie gepopt worden!

op de pauzeknop

Twee keer per jaar gaat Merit op retraite. Een retraite is eigenlijk een grote pauzeknop: even afstand nemen om helder te zien wat belangrijk is. Dat kan ver weg, maar ook gewoon vanuit huis, zoals bij De Kleine Maanhoeve (www.dekleinemaanhoeve.nl). Geen gedoe, wél rust, inspiratie en nieuwe energie.

Voor haar werk bij Code Geel werkt het als brandstof: meer focus, meer creativiteit en werken vanuit wat écht klopt. “Retraites geven me instant rust en inzicht.”

De aantrekkingskracht van positieve taal

Als je iets wil bereiken, kan je beter focussen op wat je wél wil, dan op wat je niét wil. Dat is de filosofie van magneetwoorden: positief taalgebruik voor een sterkere boodschap!

Van Angstpoli naar Durfpoli, en van Zwerfavalgroep naar Supporter van Schoon. Magneetwoorden, geschreven door Jeanine Mies, laat zien hoe jouw positieve boodschap creëert. Eentje die niet kan ontbreken in ons inspiratielijstje!

Van moodboard tot strategie

Plannen maken voor 2026 op een creatieve manier? Zo pakten wij het aan:

Uit een dikke stapel tijdschriften scheurden we eerst de leukste foto’s en quotes. Daarna gingen we aan de slag met clusteren: welke thema’s kunnen we hieruit halen?

Vervolgens was het tijd om deze ideeën op te plakken en het gesprek te voeren. Zo kunnen we aan de slag met de acties die hieruit zijn gekomen, maar wel met onze kleurrijke inspiratie aan de kantoormuur!

Steel de show tijdens de kerstborrel met dit drankje!

Maak de ijsblokjes met cranberries, sinaasappel, rozemarijn, kaneelstokjes en steranijs en zet voor 5 uur in de diepvries.

Serveer met: 2/4 spa rood of prosecco, 1/4 cranberry sap, 1/4 sinaasappelsap

Voilà, enjoy!

Spelletjestip: sky team

Sky Team is een superleuk coöperatief spel dat je samen met z’n tweeën speelt. Code Geel-collega Veronie is dol op coöperatieve spellen. Ook terug te zien in de serious game die ze dit jaar samen met Ellen voor Rijkswaterstaat ontwikkelde. Daar draait het om samenwerken om verdiepingen te bouwen, en in Sky Team werk je samen om een vliegtuig veilig te laten landen.

Met de vele uitdagende levels kun je eindeloos doorspelen. Het is een ideaal spel om tijdens de feestdagen samen even te ontsnappen van de drukte met allerlei bezoek en even tijd nemen om met z’n tweetjes iets te doen.

 

Werkvorm voor feedback: positief roddelen

Wil je collega’s feedback geven, of met elkaar meedenken over groeimogelijkheden. Deze werkvorm maakt het net wat makkelijker om vrijuit te praten.

Wat ga je doen?

De persoon die feedback ontvangt stapt even uit de groep en gaat met de rug naar de groep toe zitten, met pen en papier. De rest van de groep gaat feedback geven over het onderwerp dat van tevoren is afgestemd met elkaar. De feedbackontvanger schrijft mee. Is de groep klaar? Dan komt de feedbackontvanger weer terug om hierop te reageren of door te vragen.

Wij deden deze werkvorm tijdens onze tweedaagse, en gaf ons veel inzichten over onszelf.

een goed begin is het halve werk: Wat is verandercommunicatie?

Verandercommunicatie: het is de kern van wat we bij CODE GEEL doen. Maar waarom eigenlijk? En wat is het nou precies? We leggen het je uit in 1,5 minuut!

Privacyoverzicht

Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.