Je gehoord voelen als basis voor draagvlak voor verandering

4 TIPS DIE ERVOOR ZORGEN DAT MEDEWERKERS ZICH GEHOORD VOELEN

Welkom, tof dat je de medewerkers in je organisatie wil horen!

Ik ben Ellen, communicatieadviseur bij Code Geel. Ik verdiepte me al eerder in verandercommunicatie en draagvlak, tijdens het schrijven van mijn scriptie voor de opleiding Communicatie- en Informatiewetenschappen. Samen met medestudenten onderzocht ik wat het betekent om je niet gehoord te voelen als onderdeel van een groep, want helaas hebben veel groepen in onze samenleving dit gevoel. Denk bijvoorbeeld aan een groot deel van stemmend Nederland, starters op de huizenmarkt of ontevreden zorgpersoneel. Een groep kan zich niet gehoord voelen door de maatschappij in het algemeen, door de overheid, maar ook door een organisatie. Soms komen ze in opstand, maar ook stille weerstand vertraagt veel verandertrajecten.

First things first: waarom je wil dat jouw medewerkers zich gehoord voelen

Misschien herken je het in je eigen organisatie, of heb je zelf wel eens ervaren hoe belangrijk het is om medewerkers écht te horen in het proces van een verandering. Als veranderaar, of juist als medewerker waarvan werd verwacht mee te veranderen. Want waar verandering is, is weerstand. Als medewerkers zich gehoord voelen in hun twijfels, bezwaren of vragen, kan het draagvlak voor de gewenste verandering groeien. Aandacht voor bezwaren voedt het vertrouwen van medewerkers. Draagvlak is essentieel, want zonder draagvlak zal een grote veranderbeweging uitblijven.

Het is dus belangrijk dat alle betrokkenen zich gehoord voelen tijdens een verandertraject. Maar hoe doe je dat dan, en wat wil je juist vermijden? Ik neem je graag mee in een aantal bevindingen uit interviews die ik afnam in het kader van mijn scriptie. De participanten waren mensen die aangaven zich niet gehoord te voelen door een overheidsinstantie.

1. Ruimte om je te kunnen uiten

Het is heel belangrijk dat medewerkers de kans hebben om zich te uiten. Dat hoeft niet meteen een diepte-interview te zijn met iedere medewerker, maar sta bijvoorbeeld eens stil bij de vraag: is het duidelijk bij wie jouw medewerkers terecht kunnen met vragen en zorgen? Als een boodschap niet geuit kan worden, kan de veranderaar er ook niks mee doen. Om te ontdekken wat er speelt, kan je medewerkers natuurlijk ook direct vragen hoe zij tegen de verandering aan kijken. Dat zou bijvoorbeeld kunnen tijdens een bijeenkomst die in het teken van de verandering staat. Let er dan dus wel op dat de invulling van die bijeenkomst niet puur informerend is, maar dat medewerkers ook een kans krijgen om hun mening te uiten of vraag te stellen. Zo voorkom je dat medewerkers zich gepasseerd voelen, want dan zal het draagvlak snel afnemen.

2. Erken de impact

Medewerkers weten nu wie ze kunnen bereiken, en hoe ze diegene kunnen bereiken. Aan jou als veranderaar de taak om deze ervaringen te horen en erop te reageren. Als medeweker, maar ook als mens, wil je dat anderen je zien staan. Als je je zorgen maakt, wil je niet dat je manager of projectleider zomaar over je zorgen heen walst, maar moeite doet om jouw perspectief op de situatie te begrijpen. Daar is empathie voor nodig. Een verandering heeft impact op het (werk)leven van jouw medewerker; probeer dat te erkennen. Doe dat niet alleen voor populariteitspunten, maar probeer je medewerkers echt te begrijpen. Vraag dus ook door, zodat je een compleet beeld krijgt van iemands visie. Zo kan je erachter komen waarom die ene medewerker zo veel tegengas geeft, en kan je wellicht beter inschatten wat diegene nodig heeft om mee te kunnen bewegen.

3. Sta open voor input

We weten nu hoe we medewerkers de ruimte kunnen geven om hun mening te uiten en hoe we daar passend op kunnen reageren. Maar in hoeverre worden medewerkers betrokken in het veranderproces? Sta je open voor de ideeën die ze inbrengen? Het gevoel invloed te hebben, versterkt het draagvlak voor de veranderbeweging. Het gaat er niet per se om of de verandering wel of niet plaats zal vinden, maar juist over de aanpak en invulling van de verandering. Hoe beter de verandering aansluit op de werkvloer, hoe groter de impact van de verandering. Vraag bijvoorbeeld wat je medewerkers nodig hebben om de verandering te kunnen omarmen. Zo behouden ze – in een voor hen onzekere tijd – toch een stukje controle.

Een belangrijke side note: vraag je medewerkers alleen om input als je van plan bent om er wat mee te doen. Meningen peilen puur voor de vorm zal niet zo goed werken, want de kans is groot dat mensen daar doorheen prikken. Het gevolg? Weerstand groeit, draagvlak neemt af.

4. Tell me why

Tot slot is het belangrijk dat medewerkers begrijpen waarom een verandering plaatsvindt, met name als ze er niet direct positief over zijn. Daar is een duidelijke en complete uitleg voor nodig, in begrijpelijke taal. Begin goed: betrek je medewerkers op tijd bij de verandering en bedenk wie de boodschap communiceert. Niks zo vervelend als via via ergens achter komen, terwijl de collega waar je dagelijks mee samenwerkt vorige week al op de hoogte was. Sta ook paraat om vragen te ontvangen en erop te reageren, want heldere antwoorden helpen je medewerkers om een completer beeld te krijgen van de veranderbeweging én van de noodzaak van de verandering.

Draagvlak vergroten door medewerkers te horen

Deze tips zijn slechts een klein onderdeel van effectieve verandercommunicatie, maar hopelijk helpen ze jou verder in de veranderbeweging die jij in gang wil zitten. Zo kan je ervoor zorgen dat medewerkers zich gehoord voelen:

  • Geef medewerkers de ruimte om hun verhaal te doen
  • Reageer er empathisch op en erken de impact
  • Neem de feedback van medewerkers mee in de veranderbeweging
  • Communiceer de ‘why’ op een heldere manier

Wil je meer weten over dit onderwerp, of kan je hier hulp bij gebruiken in jouw organisatie? Laat van je horen, we denken graag met je mee!

Alle ins en outs leren over een krachtig veranderverhaal vertellen? Bekijk dan eens onze training hierover!

Scroll naar boven

jaarafsluiting: teken een tijdlijn

Wil je stilstaan bij alle hoogtepunten van 2025? Gebruik de ruimte! Wij tekenden vorig jaar een tijdlijn op onze ramen. Je kunt hier natuurlijk ook grote vellen voor gebruiken.

Dat was het laatste vakje! Superleuk dat je het jaar met onze inspiratie af hebt gesloten. Namens CODE GEEL: hele fijne feestdagen! 🥂

zitten jullie op dezelfde golflengte?

Code Geel-collega Veronie speelde dit spel eindeloos tijdens haar vakantie in Bulgarije, en het leuke is: iedereen kan meedoen! Je kunt het spelen zonder de officiële spelconstructie, maar de prachtig vormgegeven verpakking met radar en kaartjes maakt het nóg leuker.

Het werkt zo: de groep kiest een cijfer tussen 1 en 10 terwijl een ander zijn ogen sluit. Deze rader probeert dit cijfer te achterhalen door categorieën te vragen aan mensen in de groep, bijvoorbeeld “groente”. Hebben jullie een laag cijfer afgesproken, noem je een groente die je niet lekker vindt. Kozen jullie een hoog cijfer, dan noem je een van je favoriete groente. Na een aantal categorieën waagt de rader een gok.

Niet alleen een leuk spel voor tijdens de feestdagen met familie, maar je kunt het ook inzetten met je team om elkaar beter te leren kennen en verbinding te zoeken. De categorieën kun je namelijk heel eenvoudig aanpassen naar werkgerelateerde thema’s. Zo wordt het een creatieve manier om samen te reflecteren en plezier te maken op de werkvloer. 🌟

persoonlijke inspiratie: Neem jezelf mee op hei-sessie in een yurt

Een jaar dat weer kabbelend voorbijgaat, dat wil collega Anne graag voorkomen. Daarom organiseert ze elk jaar haar eigen hei-sessie in een yurt waar ze een nachtje verblijft. De vraag die centraal staat: wat wil ik komend jaar écht anders doen? Wellicht heb je het over deze vraag ook weleens met vrienden, leidinggevende of je partner, maar wanneer heb je eens in alle rust zelf bij deze vraag stil gestaan?

New year, new you? New year, book a yurt!

de vegaster van het kerstdiner

Collega Merit verrast ons tijdens onze tweedaagse sessies regelmatig met de heerlijkste vegetarische gerechten. Dit is Merits tip voor het vega(n) kerstdiner: een heerlijke pompoen wellington!

Recept pompoen wellington

Een tipje van Merit: kook de pompoenhelften vooraf 10 minuten. Extra zacht!

Persoonlijke inspiratie: bucket year

Wat heeft ons geïnspireerd dit jaar? Voor Veronie was dit het opzetten van een bucketlist.

“Afgelopen jaar ben ik begonnen met iets nieuws: een bucketlist-jaar. Geen grootse voornemens op 1 januari, maar gewoon starten op het moment dat ik er zin in had. Want waarom wachten, als je ook nú kunt beginnen met dingen die je leuk vindt, wilt leren of waar je energie van krijgt?

Zo begon ik in augustus met mijn eerste stappen: naailes volgen, een halve marathon, en er staan nog allerlei andere leuke plannen op de lijst. Het voelt als een jaar vol kleine avonturen die me extra energie geven!”

Spelletjesavond gepland tijdens de kerstvakantie?

Dit prachtig ontworpen spel wakkert de creativiteit flink aan. Het doel is om een beschrijving of woord te matchen aan de afbeeldingen. Het moet geraden worden, maar let op: niet door iedereen! Blijf dus een beetje mysterieus.

Onze tip voor een persoonlijk tintje: speel het spel met termen die te maken hebben met het gezelschap waarmee je speelt. Wij speelden het bijvoorbeeld met alleen maar Code Geel gerelateerde woorden.

hoe kan het wél?

Afgelopen jaar bezochten we het WÉL festival. Wat als we ons niet laten verlammen door wat er misgaat, maar samen kijken naar wat wél kan? Die vraag stond centraal.

De dag was gevuld met enthousiasmerende sprekers zoals Merijn Ruis (volgtip voor positiviteit en verbinding!) en leerzame workshops.

Op zoek naar wat positieve inspiratie om het jaar mee af te sluiten? Bekijk het online magazine over deze dag hier.

Toetjestip!

Zoek je nog inspiratie voor een lekker kersttoetje die er óók heel gezellig uitziet? Dit is Ellens tip: probeer de chocolade dennenappels! Klik hier voor het recept!

Acht vakjes, acht minuten, acht ideeën

Magic 8: deze werkvorm helpt je om snel ideeën te verzinnen voor een onderwerp naar keuze. Wij hebben deze werkvorm bijvoorbeeld ingezet om onze persoonlijke ontwikkelplannen vorm te geven. 

Wat ga je doen?

Pak een A4’tje en vouw deze 3x dubbel. Je hebt dan 8 vakjes.

Elk vakje ga je vullen met een idee. Per vakje heb je 1 minuut. Is de minuut voorbij? Dan ga je door naar het volgende vakje! Het resultaat = 8 ideeën in 8 minten.

Bonustip

Wil je elkaar verder helpen? Draai het vel dan om en laat het vel rondgaan. Neem opnieuw 1 minuut per vakje. Zo heb je, afhankelijk van de groepsgrootte, heel snel extra ideeën verzameld.

persoonlijke inspiratie: op pad

Wat heeft onszelf geïnspireerd afgelopen jaar? Voor Ellen was dit de Camino Portugues.

“Het was mijn eerste wandelvakantie, maar zeker niet de laatste! Heerlijk om zo bewust bezig te zijn met je omgeving. Je rugzak dwingt je om back to basic te gaan, en ook qua programma is het leven eenvoudig: je enige doel van de dag is om van A naar B te gaan.  Veel buiten en veel beweging is echt lekker om een druk hoofd een beetje kalmer te maken. En de gele pijlen volgen maakte het natuurlijk extra leuk!”

Werkvorm: organiseer het kerstuitje

Deze werkvorm kan je samen met collega’s doen als opwarmer om in de brainstormmodus te komen.

Jullie mogen het kerstuitje voor jullie organiseren! Jullie gaan op twee manieren het gesprek aan.

Ronde 1: één van jullie begint met een idee. Jullie mogen alleen maar reageren op elkaar met ‘ja, maar…’

Ronde 2: één van jullie begint met een idee, maar dit keer mogen jullie alleen maar reageren met ‘ja, en…’

Merk je het verschil? In de tweede ronde kwamen jullie waarschijnlijk veel sneller op nieuwe ideeën. In de brainstormfase, wanneer je aan het divergeren bent, heb je weinig aan de ideekillers zoals je die in ronde 1 hebt ervaren. Parkeer deze dus even voor de meest creatieve ingevingen! Kiezen, verbeteren en bijschaven komt daarna wel weer.

stralende kerst

Bij kerst denk je waarschijnlijk aan witte sneeuw, groene bomen, rode versiering. Maar natúúrlijk is er ook ruimte voor geel! 

Ken je dit zonnige kerstliedje van Sia al? Blije stemming gegarandeerd!

Vraag maar raak

Staat er in 2026 een grote verandering voor de deur bij jouw organisatie of bij jouw opdrachtgever? Deze plaat helpt je de juiste vragen te stellen! Zo krijg je de verandering goed in kaart, krijg je het vraagstuk helder bij de opdrachtgever en misschien wel het belangrijkste: je weet wat je doelgroep nodig heeft om mee te veranderen.

Inspiratie is overal

Zin in een leuk uitje tijdens de kerstvakantie? Dan is onze tip Doloris Meta Maze.

In dit kunstdoolhof ga je alleen op pad en laat je je verrassen door de bijzondere ruimtes. Een perfecte activiteit om je creativiteit aan te wakkeren!

Welke communicatiemiddelen ga jij inzetten volgend jaar?

Nog veel te vaak staan communicatiecollega’s bekend als de mensen die de nieuwsbrief maken. Ook al hoort die er zeker bij, is het een gemis als je je hierdoor laat beperken. Durf jij in 2026 grootser te denken in je communicatiemiddelen?

Hier kun je ons wakker voor maken

Code Geel houdt van verandering, maar er zijn ook dingen die niet veranderen binnen Code Geel. Een van die dingen is dat collega Veronie geen ochtendmens is. Echter is ze voor het kerstontbijt wel uit de veren te krijgen! 

Steel de show met deze heerlijk zelfgemaakte pumpkin spice broodjes!

klik hier voor het recept!

Let's pop

Werken jullie ook met een Persoonlijk Ontwikkel Plan, en ben je nog op zoek naar een leuke manier om doelen te stellen?

Vorig jaar kozen wij allemaal een doel uit om in 2025 aan te werken. Deze schreven we op een champagnefles. Doel bereikt? Dan mag-ie gepopt worden!

op de pauzeknop

Twee keer per jaar gaat Merit op retraite. Een retraite is eigenlijk een grote pauzeknop: even afstand nemen om helder te zien wat belangrijk is. Dat kan ver weg, maar ook gewoon vanuit huis, zoals bij De Kleine Maanhoeve (www.dekleinemaanhoeve.nl). Geen gedoe, wél rust, inspiratie en nieuwe energie.

Voor haar werk bij Code Geel werkt het als brandstof: meer focus, meer creativiteit en werken vanuit wat écht klopt. “Retraites geven me instant rust en inzicht.”

De aantrekkingskracht van positieve taal

Als je iets wil bereiken, kan je beter focussen op wat je wél wil, dan op wat je niét wil. Dat is de filosofie van magneetwoorden: positief taalgebruik voor een sterkere boodschap!

Van Angstpoli naar Durfpoli, en van Zwerfavalgroep naar Supporter van Schoon. Magneetwoorden, geschreven door Jeanine Mies, laat zien hoe jouw positieve boodschap creëert. Eentje die niet kan ontbreken in ons inspiratielijstje!

Van moodboard tot strategie

Plannen maken voor 2026 op een creatieve manier? Zo pakten wij het aan:

Uit een dikke stapel tijdschriften scheurden we eerst de leukste foto’s en quotes. Daarna gingen we aan de slag met clusteren: welke thema’s kunnen we hieruit halen?

Vervolgens was het tijd om deze ideeën op te plakken en het gesprek te voeren. Zo kunnen we aan de slag met de acties die hieruit zijn gekomen, maar wel met onze kleurrijke inspiratie aan de kantoormuur!

Steel de show tijdens de kerstborrel met dit drankje!

Maak de ijsblokjes met cranberries, sinaasappel, rozemarijn, kaneelstokjes en steranijs en zet voor 5 uur in de diepvries.

Serveer met: 2/4 spa rood of prosecco, 1/4 cranberry sap, 1/4 sinaasappelsap

Voilà, enjoy!

Spelletjestip: sky team

Sky Team is een superleuk coöperatief spel dat je samen met z’n tweeën speelt. Code Geel-collega Veronie is dol op coöperatieve spellen. Ook terug te zien in de serious game die ze dit jaar samen met Ellen voor Rijkswaterstaat ontwikkelde. Daar draait het om samenwerken om verdiepingen te bouwen, en in Sky Team werk je samen om een vliegtuig veilig te laten landen.

Met de vele uitdagende levels kun je eindeloos doorspelen. Het is een ideaal spel om tijdens de feestdagen samen even te ontsnappen van de drukte met allerlei bezoek en even tijd nemen om met z’n tweetjes iets te doen.

 

Werkvorm voor feedback: positief roddelen

Wil je collega’s feedback geven, of met elkaar meedenken over groeimogelijkheden. Deze werkvorm maakt het net wat makkelijker om vrijuit te praten.

Wat ga je doen?

De persoon die feedback ontvangt stapt even uit de groep en gaat met de rug naar de groep toe zitten, met pen en papier. De rest van de groep gaat feedback geven over het onderwerp dat van tevoren is afgestemd met elkaar. De feedbackontvanger schrijft mee. Is de groep klaar? Dan komt de feedbackontvanger weer terug om hierop te reageren of door te vragen.

Wij deden deze werkvorm tijdens onze tweedaagse, en gaf ons veel inzichten over onszelf.

een goed begin is het halve werk: Wat is verandercommunicatie?

Verandercommunicatie: het is de kern van wat we bij CODE GEEL doen. Maar waarom eigenlijk? En wat is het nou precies? We leggen het je uit in 1,5 minuut!

Privacyoverzicht

Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.