Hoe word je een expert?

Steeds meer bedrijven worden digitaler en dat vraagt nieuwe kennis en skills van medewerkers. Hoe stimuleer je medewerkers om (digitaal) expert te worden? Het Rijksvastgoedbedrijf, eigenaar van alle rijkskantoren en -gebouwen, wilde digitaal professionaliseren. Hoe leid je adviseurs op binnen een nieuw vakgebied? Hoe zorg je ervoor dat mensen zichzelf ontwikkelen tot expert én ook gezien worden als expert? CODE GEEL daagde medewerkers uit om een TED-Talk te geven en faciliteerde, van kennisdeling en werkbezoeken tot spreekvaardigheid en storytelling, inspiratie van binnenuit de organisatie. 

Innovators uitdagen

Wie houdt er wel van een uitdaging? Het Rijksvastgoedbedrijf ging op zoek naar hun innovators, mensen die van nature nieuwsgierig zijn naar vernieuwing, die willen onderzoeken en experimenteren. Mensen die out-of-the-box durven te denken. Door hen te betrekken bij het project en hen een rol te geven als ambassadeur benut je hun veranderenergie om ook andere collega’s te inspireren.

LEREN EN KENNIS DELEN

De collega’s gingen op werkbezoek en verdiepten zich in de theorie. Met verschillende trainingen en workshops werden ze zowel expert op het gebied van slimme (gebouwgebonden) technologieën, ICT en digitalisering als op het gebied van spreken, presenteren en overtuigen. 

Kennisdeling in werkbezoek
CODE GEEL op de rode stip

PODIUM PAKKEN

Ze deelden hun nieuwe ervaringen en kennis eerst (informeel) met kleine groepjes collega’s. Ze beantwoordden hun vragen en gingen het gesprek aan. Zo groeiden ze in hun rol als expert, ter voorbereiding op een intern TEDx event. Door medewerkers te positioneren, te helpen leren en een podium te geven, stimuleren we inspiratie en kennisdeling binnen de organisatie.

Gedragsverandering

HUIDIG GEDRAG

POSITIONEREN

Leren

DELEN

NIEUW GEDRAG

EXPERTS

kennis delen

Bekijk hoe we het Rijksvastgoedbedrijf hielpen om intern kennis te delen met behulp van een TEDx-traject om zo de organisatie te professionaliseren. 

Het implementeren van een nieuwe organisatiestructuur

Politie

De uitdaging

Steeds meer organisaties werken agile omdat ze snel en wendbaar willen zijn. Zo kunnen ze beter meebewegen met interne en externe ontwikkelingen.

Ook de Politie wil sneller en wendbaarder werken. En ze willen deze nieuwe manier van werken borgen in een nieuwe organisatiestructuur. Maar wat betekent een nieuw organogram voor medewerkers in de praktijk? Hoe veranderen samenwerkingsverbanden, informele netwerken en vergaderstructuren? In het verandertraject van de Politie initieerde CODE GEEL verschillende gedragsinterventies. Belangrijk hierbij was om het werk dat alle medewerkers met liefde en passie doen, te waarderen, het nieuwe organogram te doorleven en actief in gesprek te gaan met elkaar over de betekenis van de verandering.

Onze aanpak

Met een nieuw organisatiemodel wordt agile werken verankerd in de organisatie. Wat betekent het nieuwe organisatiemodel in de praktijk? Om de teamsamenstelling en werkverdeling te ervaren, zetten we gamification in: zo konden medewerkers in een neutrale case spelen met de nieuwe inrichting. Wat betekent het werken in vak- en resultaatteam? Welke uitdagingen kom je tegen? Hoe organiseer je zelforganisatie? En hoe borg je ketenbrede kennisdeling? Door in een game te spelen met verschillende cases, ontdek en ervaar je het belang van de verandering.

In dialooggesprekken vertaalden we de game naar de eigen werksituatie: Wat betekent werken in het nieuwe organogram voor jou? Waar zitten uitdagingen en kansen? Pas als er begrip is van wat de theorie in de praktijk gaat betekenen, kun je met elkaar waardevolle discussies voeren over het wat en hoe. Uiteindelijk wordt de inrichting van een organisatie op de werkvloer bepaald door informele samenwerkingsvormen en (ongeschreven) afspraken.

In deze gesprekken maakt het veranderteam gewenst en ongewenst gedrag bespreekbaar en halen zij waardevolle informatie op voor een succesvolle implementatie.

Door hun creatieve en professionele aanpak werd gamification een integraal onderdeel van onze verandertraject. Spelenderwijs werden nieuwe vaardigheden aangeleerd, processen geoptimaliseerd en de samenwerking tussen teams versterkt. De agenten waren enthousiast en gemotiveerd, wat resulteerde in een aanzienlijk hogere adoptiegraad van de gewenste veranderingen.

Chantalle Programmamanager IV Next Level

Wil je kijken of gamification iets voor jouw organisatieverandering is?

Onze spellenfanaat Ellen komt graag in contact met je!

Scroll naar boven