"Met dagelijkse updates stimuleren we het gewenste gedrag nog meer"
Gamification, we raken er maar niet over uitgepraat. Voor als je nieuw bent hier: gamification is het toevoegen van spelelementen in een niet spelomgeving. Het is een middel om gedragsverandering op een positieve manier te stimuleren. Vandaag kijken we naar één van de vormen van gamification: (organisatie) challenges. Een kleine interventie, met groot effect!
Op een positieve manier gedrag veranderen
Wij geloven in de kracht van positiviteit. Een challenge is een laagdrempelige, speelse en positieve manier om gedrag te beïnvloeden. Het woord challenge zegt het al: je wordt uitgedaagd om een bepaald doel te halen. Daarvoor werk je samen (verbinding) of tegen collega’s (competitie), en dat versterkt de teamspirit. Een organisatie challenge is laagdrempelig en helpt om verandering van gedrag niet te zien als iets dat groots en allesbepalend is, maar juist een kleine stap voor een haalbaar doel!
Hoe zet je een organisatie challenge in? Voor één van onze opdrachtgevers werken we aan het stimuleren van vitaal gedrag op de werkvloer! Vitaliteit gaat over lekker in je vel zitten; dat is gezond voor de medewerker zelf en gezond voor de organisatie. Vitaliteit is voor iedereen anders. Voor dit project hebben we een proef uitgezet waarbij er verschillende soorten interventies zijn ingezet om medewerkers te helpen bij vitaal gedrag. Een van de interventies die we ingezet hebben voor deze gedragsverandering zijn challenges die beweging stimuleren, omdat bewegen de hersenen activeert en bijdraagt aan een productieve houding.
Intensieve plank-challenge
Een uitdagende challenge voor de echte sportievelingen. Wie kan het langst planken? Of; als je de dagstart kort wil houden: je spreekt maximaal zo lang, als je buurman voor jou plankt. Een paar weken lang werden medewerkers iedere vrijdag uitgedaagd om zo lang mogelijk te planken. De medewerker die het langste kon planken kreeg naast de eer een leuk prijsje als beloning. Al gauw kwam er een vervolg challenge: muurzitten en squatten. Wie kan het langst muurzitten? En wie kan de meeste squats doen in vijf minuten? Het doel was hierbij puur om het werk even los te laten, van je stoel te komen en beweging the stimuleren.
Actieve traploop-challenge
Is het je weleens opgevallen hoe gemakkelijk mensen de lift nemen in plaats van de trap? Traplopen is 2x zo intensief als hardlopen en met slechts twee minuten traplopen verbrand je al rond de 20 calorieën. Om traplopen te stimuleren organiseerden we de traploopchallenge. Het doel van de challenge was om in één week gezamenlijk 2500 keer de trap te nemen. Onderaan de trap stond een interactieve zuil waar medewerkers op de tablet konden aangeven dat ze de trap namen. Aan de hand van de zuil konden we de challenge tussendoor boosten, en meten of het einddoel behaald werd. Met dagelijkse updates stimuleren we het gewenste gedrag nog meer: het is menselijk om je te conformeren aan groepsgedrag (sociale bewijskracht!). Met andere woorden: als iedereen de trap neemt, doe jij gemakkelijker mee!
Rustige wandel-challenge
Ook rustig wandelen en buitenlucht hebben een positief effect op vitaliteit. Met de Ommetje App kun je met je hele afdeling of team wandelen en daarmee punten verzamelen. Iedereen die meedoet komt automatisch in een ranglijst te staan op basis van de behaalde punten. Tel je de punten bij elkaar op, dan weet je precies de score van het hele team samen. Je kunt ook gezamenlijk een doel kiezen: bijvoorbeeld (digitaal) lopen naar Parijs. Opnieuw was er een beloning voor de wandelaars met de meeste kilometers, maar de echte winst zat hem in het stimuleren van beweging als afwisseling op (veelal zittend) werk.
Ingrediënten challenges
Waar moet je op letten als je een (organisatie) challenge organiseert? Op basis van onze ervaring met verschillende challenges, geven we hieronder vier tips die je zeker niet wilt missen!
- Zorg voor een haalbaar doel
Een challenge moet uitdagend zijn, maar wel haalbaar. Om het gedrag van de challenge te stimuleren moet het niet al te makkelijk zijn om het doel te halen. Dat haalt het uitdagende element weg en maakt het minder spannend. Een te moeilijk doel is demotiverend doordat het te groot en niet haalbaar lijkt. Dan denken mensen eerder: dit ga ik toch nooit halen. Denk dus goed na over welk doel je wilt neerzetten! Met de traploop challenge, hadden we het doel net te hoog gezet en was het doel net niet in 1 week gehaald. Toen hebben we de challenge een dag verlengd en was de dopamine (gelukshormoon) met het bereiken van het resultaat nog groter! - Bedenk een leuke en passende beloning
Weet jij waar jouw team of afdeling enthousiast van wordt? Misschien worden ze extra blij van iets lekkers of misschien een leuke activiteit. Een beloning is extra leuk en stimulerend als deze goed past bij de doelgroep. Bij onze opdrachtgever wisten wij dat een barista met een lekker bakje verse koffie en het moment van samenzijn erg gewaardeerd werd! - Maak de challenge meetbaar
Bedenk van tevoren hoe je de doelstelling meet, en geef updates tijdens de challenge. Laat regelmatig zien wie er bovenaan staat om het competitieve element te benadrukken. Of laat weten hoe dichtbij het team bij het doel is. Dit kan medewerkers stimuleren om nog net even dat extra stapje extra te zetten. - Houd je challenge toegankelijk
Met een toegankelijke challenge bereik je meer medewerkers. Zo is een intensieve sportieve challenge (zoals bijv. planken) niet voor iedereen aantrekkelijk om mee te doen. Hiermee bereik je vooral de al wat sportievere medewerkers. Een wandelchallenge heeft dan een veel groter bereik omdat vrijwel iedereen daar aan mee kan doen en je, zelfs in een korte koffiepauze, al mee kunt doen aan de challenge. Dit is veel laagdrempeliger.
Naast deze tips, is het natuurlijk ook belangrijk dat je goed communiceert over de gehele challenge zodat alle medewerkers op de hoogte zijn en iedereen die dat wil, mee kan doen.