AANPAKKER VOL ENTHOUSIASME: DIT IS CODE MARINKA

“Ik wil gedrag op een positieve manier veranderen, door middel van communicatie"

Met haar achtergrond in communicatie en Life Sciences, zet Marinka verandercommunicatie in met intentie. Want welk gedrag wil je nou eigenlijk veranderen, en hoe pak je dat aan? Als enthousiast mensenmens met een brede interesse én een stevige aanpakkersmentaliteit is Marinka echt thuis bij CODE GEEL. Maak kennis met Marinka!

“Zo lang als ik me kan herinneren, vind ik het leuk om met mensen bezig te zijn. Als kind praatte ik al snel, en ik praatte veel. Maar mijn interesse was breed, op de middelbare school volgde ik ook de technische vakken.” Die brede interesse bracht Marinka in Wageningen. Als eerste bij de bachelorstudie Communication en Life Sciences, daarna bij masteropleiding Health and Society: een van de specialisaties van de communicatieopleiding.

“Het toekomstgerichte perspectief van de opleiding sprak mij aan. Gezondheid en duurzaamheid zijn onderwerpen die ik belangrijk vind.” Interesse voor die inhoudelijke onderwerpen werd gecombineerd met het menselijke aspect. “Tijdens mijn studie leerde ik veel over bruggen bouwen tussen de wetenschap en de maatschappij. Enerzijds door wetenschap toegankelijk te maken, door bijvoorbeeld geen jargon te gebruiken in communicatie. Maar ook door te onderzoeken wat de doelgroep, de maatschappij dus, vindt van de ontwikkelingen en ontwerpen vanuit de wetenschap. Zien ze het nut ervan in? Voelen ze de urgentie?” Een belangrijk perspectief op verandering, dat Marinka meeneemt in haar opdrachten bij CODE GEEL.

Verandercommunicatie inzetten met intentie

 “Ik wil gedrag veranderen door middel van communicatie, of dat nou in de richting is van duurzaamheid, gezondheid, of een andere richting. Daarin zag ik raakvlak met mijn studieachtergrond en interesse.” Interne communicatie gaat volgens Marinka over gedrag. “Niet alleen zenden, maar bedenken: hoe komt deze boodschap aan? Hoe inspireert of motiveert dit mensen? En soms is de verandering al vormgegeven en is de beslissing al gemaakt. Maar dan is het alsnog belangrijk om medewerkers mee te krijgen.”

Het grotere plaatje zien: dat is volgens Marinka belangrijk voor goede verandercommunicatie. “Ik vind het heel leuk te werken aan een communicatieplan: wat moet er gebeuren, en op welke manier? Wie betrek je waarbij, en wanneer?” Het bedenken en uitvoeren van een communicatieplan vraagt niet alleen strategische vaardigheden, maar ook organisatorische skills. Dat zit wel goed bij Marinka met haar ervaring als projectleider. “Ik hou van duidelijkheid en overzicht. In projecten probeer ik dat zo veel mogelijk te creëren.”

"Verandercommunicatie is praktisch en uitvoerend, maar altijd met een achterliggende gedachte"

Een match op communicatie én inhoud

Als doelgerichte professional ging projectmanagement haar goed af, maar gaandeweg kwam Marinka erachter dat ze het denken en werken vanuit het communicatieperspectief miste. “Wat ik zo leuk vind in mijn functie als communicatieadviseur, is dat ik de wetenschappelijke theorieën kan toepassen die ik heb geleerd tijdens mijn opleiding. Het is ook heel praktisch en uitvoerend, maar met altijd een achterliggende gedachte.” 

Naast de raakvlakken op communicatievlak, voelt Marinka ook een match met de inhoud van de opdrachten die we doen. “Het doel erachter vind ik belangrijk. Ik wil een positieve bijdrage leveren aan de maatschappij. Draagt het project bijvoorbeeld bij aan meer vitaliteit, duurzaamheid, of gezondheid?” Zo werkt Marinka bijvoorbeeld aan Tijd voor Vitaliteit, waarvan het doel is om medewerkers aan te sporen om korte momenten van vitaliteit in hun werkdag te implementeren. Niet eenmalig, maar als duurzame gedragsverandering. “Daar zie ik ook de link tussen het project en mijn studieachtergrond: de vraag hoe je medewerkers gezondere keuzes laat maken, staat dan centraal.”

"Ik vind het gaaf dat we zulke leuke en grote opdrachten doen"

Marinka’s verandering

Hoe kijkt Marinka zelf naar verandering, op persoonlijk vlak? “Het cliché klopt: verandering is de enige constante in het leven. Je gaat steeds een nieuwe fase in, en je ontmoet nieuwe mensen. Daar sta ik best neutraal in: sommige veranderingen zijn leuk, en sommige veranderingen zijn minder leuk. En sommige veranderingen heb je zelf in de hand, bijvoorbeeld als je een studie kiest, of voor een baan solliciteert. Sfeer is dan altijd een belangrijke pijler voor mij. Een goede sfeer betekent voor mij een sfeer waarin mensen open zijn, vriendelijk, en open-minded. Dan voel ik me op m’n plek en functioneer ik beter.  Ik denk dat je dan ook meer plezier ervaart, in je werk maar eigenlijk in je hele leven.”

In haar eigen leven vond Marinka de verandering van studeren naar werken groot. “Je draagt ineens verantwoordelijkheid voor meer dan alleen jezelf en je studie. Dat is even wennen, maar daardoor is het bereik van wat je doet ook groter. Je vergroot je positieve impact.” Maar ook de switch van intern werken bij een organisatie naar werken bij een bureau ervaarde Marinka als een flinke verandering. “Ik vind het echt heel anders. Werken bij een bureau vind ik dynamischer. Er zit meer afwisseling in door de verschillende organisaties die je leert kennen, en de verschillende structuren die daar weer bij horen.”

De eerste maanden bij CODE GEEL zijn Marinka goed bevallen. “Ik vind het gaaf dat we als toch wel klein bedrijf zulke grote projecten en leuke opdrachten doen. Het is uitdagend, en er komt veel verantwoordelijkheid bij kijken. Daardoor leer je snel en veel.” En andersom zijn wij als collega’s heel blij met Marinka: haar enthousiasme en aanpakkersmentaliteit maken het een feestje om met Marinka samen te werken. Op naar veel mooie veranderingen samen!

 

Scroll naar boven