De waarom-vraag als basis van je veranderverhaal

burning platform of bounty island?

Een tijdje terug schreven we een blog over de rol van veranderverhalen binnen veranderingen. Vandaag zoomen we in op het eerste aspect van zo’n veranderverhaal: de waarom-vraag.

Waarom, waarom?

In de beginfase van je verandering moet eigenlijk één vraag centraal staan: waarom gaan we veranderen? Iets wat snel wordt vergeten, maar wel heel belangrijk. Het is logisch dat je deze vraag af en toe vergeet, want als verandermanager zit je natuurlijk midden in de verandering. Hierdoor is het voor jou natuurlijk helemaal duidelijk wat er allemaal speelt, maar toch is het goed om af en toe eens terug te gaan naar de basis. Het stellen van deze vraag helpt je bij het onderzoeken van de reden achter de veranderbehoefte. Wat is de urgentie?

Urgentie

De verandermotivatie kan opgedeeld worden in positief of negatief geladen urgentie. Je zou het ook kunnen zien als op reis gaan of juist vluchten. Bij het vertrekken is het belang van veranderen hoog, ga mee en overleef, want als je achterblijft, red je het niet. Bij het reizen is de uiteindelijke bestemming mooier dan de huidige. Het is zo aantrekkelijk dat niet in beweging komen bijna onmogelijk is. We noemen dit het ‘Burning Platform’ en het ‘Bounty Island’.

Het Burning Platform

Stel je voor dat je op een booreiland staat dat in brand staat. De vlammen slaan om je heen, de rook is verstikkend en de hitte is ondraaglijk. Er is geen tijd te verliezen: je moet onmiddellijk evacueren. In deze metafoor staat het brandende platform symbool voor een urgente, negatief geladen motivatie om te veranderen. In verandermanagement hebben we gelukkig te maken met minder gevaarlijke situaties, bijvoorbeeld wanneer een systeem end-of-life is. De dreiging van gevaar, falen of zelfs vernietiging dwingt mensen om in actie te komen.

Kenmerken van het Burning Platform

⌛ Hoge urgentie: Er is geen tijd te verliezen. Verandering is nu noodzakelijk om verdere schade te voorkomen.

💪 Focus op overleving: De primaire motivatie is om te ontsnappen aan de negatieve gevolgen van de status quo. 

🏃 Gevoel van angst en stress: De dreigende urgentie kan leiden tot angst en stress, wat de motivatie om te veranderen kan versterken.

Het Bounty Island

Stel je nu voor dat je op een tropisch eiland bent met witte stranden, helderblauw water en wuivende palmbomen. Het is een paradijs, een droom die werkelijkheid is geworden. In deze metafoor staat het Bounty Island symbool voor een positieve, inspirerende motivatie om te veranderen. De aantrekkingskracht van een betere toekomst lokt mensen naar de nieuwe bestemming.

Kenmerken van het Bounty Island

🧲 Hoge aantrekkingskracht: De belofte van een betere toekomst is aantrekkelijk en motiveert mensen om te veranderen.

🌱Focus op groei en ontwikkeling: De motivatie is gericht op het behalen van nieuwe doelen en het realiseren van ambities.

☀️ Gevoel van hoop en optimisme: De focus op de positieve toekomst kan leiden tot hoop en optimisme, wat de veranderbereidheid kan vergroten.

De juiste balans

In de praktijk zijn zowel het Burning Platform als het Bounty Island relevant bij verandertrajecten. De urgentie van het Burning Platform kan de startmotor zijn, terwijl de aantrekkingskracht van het Bounty Island de lange termijn motivatie kan bevorderen. De sleutel tot succes is het vinden van de juiste balans tussen beide.

En dan het veranderverhaal

Nu de verandermotivatie helder is geworden, is het tijd om een veranderverhaal te gaan maken. Een veranderverhaal draag bij aan hetvertrouwen in de organisatie en tussen de medewerkers, betrokkenheid en  cultuurverandering. De kern van een goed veranderverhaal is dat het de essentie van de verandering weergeeft. In korte en begrijpelijke hoofdlijnen, als voortvloeisel uit de strategie of visie. Het veranderverhaal vormt de basis  voor alle verandercommunicatie.

Wil je meer weten over de theorie achter veranderverhalen? En hoe een veranderverhaal overtuigend kan overbrengen? Doe mee aan de eendaagse training Veranderverhalen Vertellen.

Scroll naar boven