Hoe verandercommunicatie past in het vakgebied communicatie

Waarom verandercommunicatie essentieel is.

Waar denk jij aan als we het hebben over communicatie? Misschien denk je bij communicatie al gauw aan communicatiematerialen zoals filmpjes, folders, posters en websites. Misschien denk je ook aan het verbaal of non-verbaal overbrengen van informatie. En misschien zeg jij ook wel dat communicatie een kwestie is van zenden én ontvangen. Communicatie is alle uitwisseling waar betekenis aan hangt. Bijna alles is dus communicatie! Dat maakt communicatie heel breed

De rol van communicatie is dan ook veel breder dan het maken van mooie producten en het schrijven van duidelijke stukken. In deze blog leggen wij uit wat onze blik is op de rol van communicatie en hoe dat linkt aan verandercommunicatie.

De taak van communicatie

Thema’s als duurzaamheid, vitaliteit en digitale transformatie zijn maatschappelijke thema’s die ook bij veel bedrijven spelen. Is het simpelweg de taak van communicatie om hierover te communiceren? Of moet communicatie helpen mensen binnen de organisatie helpen om zelf te communiceren? Wij geloven dat gedrag óók communicatie is en dat het gedrag dat medewerkers vertonen dus ook iets zegt over het beeld van het bedrijf. Daarnaast kan iedere werknemer zowel intern als extern (via bijvoorbeeld social media) iets zeggen over jouw organisatie. Dit maakt dat eigenlijk iedere werknemer een communicatiemedewerker is. Zo wordt het beeld van jouw bedrijf en de thema’s die voor jou relevant zijn niet meer alleen door de afdeling communicatie bepaald, maar door alle werknemers.

Waar de focus van communicatie traditioneel gezien misschien meer lag op het laten zien van het aantal clicks, hoe ver je (digitale)bereik is en welke producten je hebt gemaakt, gaat communicatie nu steeds meer over het zoeken naar verbinding. Dit betekent dat je eerst luistert en begrijpt, en daarna pas je eigen mening, de feiten en de onderbouwingen op tafel legt. Hoewel het lastig te kwantificeren is wat de precieze waarde is van luisteren en de dialoog aangaan, betekent dit niet dat het geen nut heeft. Integendeel, participatie en dialoog is niet zomaar een vinkje dat afgevinkt moet worden. Het is gebaseerd op wetenschap en heeft juist zo veel nut als je écht luistert.

Verandercommunicatie als verbreding en verdieping

Bij verandercommunicatie focussen we op het betrekken van mensen om zo draagvlak te creëren en mensen mee te krijgen met een bepaalde verandering. Er zijn twee lagen om mensen te betrekken: (1) de communicatielaag en (2) de interventie/gedragslaag. 

De communicatielaag is een basis om je initiatief/verandering te delen met anderen. Deze laag gaat over je visie, het waarom van je verandering en je veranderverhaal. Met een stevige communicatielaag kun je veel mensen bereiken. Het is dan ook belangrijk dat je dit op orde hebt. De interventie/gedragslaag is waar de veranderbeweging echt tot stand komt. Deze laag gaat over het gedrag en het betrekken van mensen om hen inzicht en verantwoordelijkheid te geven bij jouw verandering. Voor deze laag is het heel belangrijk om na te gaan wie welke rol inneemt in jouw verandertraject, welk gedrag deze mensen vertonen en wat zij nodig hebben om te veranderen. Het gaat bij deze laag niet alleen om communiceren maar ook juist om interventies. Welke interventies kun je inzetten om jouw medewerkers te betrekken en veranderkracht te geven?  

Met verandercommunicatie verbreden en verdiepen we de traditionele kijk op communicatie. Ben je benieuwd naar voorbeelden van hoe we dat aanpakken? Neem dan eens een kijkje op onze site bij de kennis blogs!

Scroll naar boven