3H-model voor interne verandercommunicatie

Hero, Hub & Hygiene als basis voor je contentstrategie

3H-model

Het 3H model – Hero, Hub en Hygiene – is ontworpen door Google en wordt vooral gebruikt om marketingstrategieën te optimaliseren. Toch is het model ook toepasbaar voor interne verandercommunicatie. Het laat zien dat er meerdere contenttypes nodig zijn om verandercommunicatiedoelen te behalen. Inspireer je medewerkers met een tof event, zorg voor verbinding met persoonlijke verhalen en biedt direct een antwoord op veel gestelde vragen.

In deze blog leggen we uit hoe je het 3H-model kunt inzetten om verandering binnen je organisatie succesvol te communiceren. We vertalen de drie types van het model naar de context van verandercommunicatie.

Wat is het 3H-model?

Het 3H-model is een contentmodel dat drie soorten content onderscheid: Hero, Hub en Hygiene. Het doel van het model is om consistent zichtbaar te blijven met content die elkaar versterkt. Elk type content heeft zijn eigen doel en ritme.

Hero-content voor inspiratie en urgentie

De naam hero-content is gekozen omdat dit type content moet opvallen, de aandacht trekt en je er flink mee kunt uitpakken. Hero-content zet in op emotie, overtuiging en grootschalige betrokkenheid. Idealiter vindt het fysiek plaats om zo de impact te vergroten. Dit type communicatie gaat minder snel langs medewerkers heen en valt minder snel weg in de waan van de dag. Het heeft vaak een hoog bereik, waardoor je weer een gelijk vertrekpunt creëert. Je hebt in de hero-content bijvoorbeeld twee nieuwe pijlers geïntroduceerd of veel aandacht besteed aan het uitleggen van de urgentie van de verandering. Daar kun je dan op een later moment naar refereren.

Het is een moment om stil te staan bij de al behaalde successen van een verandering en medewerkers te inspireren/activeren voor wat er nog gaat komen. Welke rol hebben de medewerkers daarin?

In het organiseren van hero-content gaat vaak veel tijd en geld inzetten. Je moet (en wil) dit type content dus niet te vaak inzetten. Dan schiet het zijn doelen voorbij.

Denk aan:

"Hero-content geeft energie en zet de toon voor de rest van het veranderproces. Het helpt om het “waarom” achter de verandering te benadrukken en creëert een gevoel van urgentie."

Hub-content voor betrokkenheid en verbinding

De term hub is afkomstig vanuit de ICT en wordt gebruikt om een centraal knooppunt in een netwerk aan te duiden. Deze functie heeft het ook in dit model: het verbindt de drie type content aan elkaar. Het fungeert als een knooppunt in het communicatieproces. Het is niet zo groots en opvallend als hero-content, maar zorgt voor continue verbinding en verdieping. Hub-content heeft als doel om medewerkers te betrekken bij het veranderproces en een breder inkijkje te geven in een bepaald onderwerp van de verandering.

Herkenbare formats werken hierin heel goed.  Door een visueel en inhoudelijk herkenbare stijl, wordt de content direct geassocieerd met het doel en de boodschap van de verandering. Daarbij doet ook de kracht van herhaling zijn werk: de verandering krijgt een vast plekje in de werkroutine. Hierdoor voelt het minder als een los onderdeel. De verandering wordt langzaam maar zeker geïntegreerd in hun dagelijkse werk.

Denk aan:

  • Interactieve sessies: geef medewerkers de kans om mee te denken over de implementatie. Dit kan bijvoorbeeld via brainstormsessies, trainingen of pilotprojecten.
  • Persoonlijke verhalen: laat collega’s hun ervaringen delen. Dit maakt de verandering tastbaar en menselijk.
  • Q&A-sessies met leiderschap: organiseer regelmatige momenten waarop medewerkers vragen kunnen stellen en feedback kunnen geven.
  • Townhall meetings: deze hebben vaak al een vast ritme in een organisatie. Maak hier gebruik zodat jouw verandercommunicatie verweven wordt in de al bestaande interne communicatiekanalen.

"Hub-content versterkt de betrokkenheid en zorgt ervoor dat de verandering niet als “iets van bovenaf” voelt, maar als een gezamenlijke inspanning."

Hygiene-content

Elke verandering roept vragen op. Hier komt hygiene- content in beeld. Het vervult de basisbehoeften van de medewerkers en moet regelmatig bijgehouden worden om alles op orde te houden. Dit type content richt zich op de praktische kant van verandercommunicatie: heldere, concrete informatie die medewerkers helpt om hun weg te vinden in de nieuwe situatie.

Denk aan:

  • FAQ-documenten: Antwoorden op veelgestelde vragen over de verandering, zodat medewerkers gemakkelijk de gewenste informatie kunnen terugvinden.
  • Handleidingen en stappenplannen: Bied praktische tools en resources om medewerkers te ondersteunen bij de overgang.
  • Kalenders en tijdslijnen: Maak visueel duidelijk welke stappen op welk moment plaatsvinden, en wat dit voor de medewerker betekent.
  • Toegankelijke contactpunten: Zorg dat medewerkers weten waar ze terecht kunnen met vragen of zorgen.

"Hygiene-content vormt de fundering van je verandercommunicatie. Het geeft medewerkers houvast en voorkomt dat onzekerheid of misverstanden de boventoon voeren."

Succesfactoren voor het gebruik van het 3H-model

Om het 3H-model succesvol in te zetten voor interne verandercommunicatie, zijn er enkele belangrijke aandachtspunten:

  1. Ken je doelgroep: Begrijp de behoeften, zorgen en verwachtingen van je medewerkers. Pas je Hero-, Hub- en Hygiene-content hierop aan.
  2. Zorg voor consistentie: Laat de verschillende lagen van het model naadloos op elkaar aansluiten. Hero-content kan inspireren, maar zonder Hub- en Hygiene-content valt de impact snel weg.
  3. Blijf luisteren: Verzamel continu feedback van medewerkers en pas je communicatie waar nodig aan.
  4. Maak het meetbaar: Stel KPI’s op om de effectiviteit van je verandercommunicatie te evalueren. Denk aan betrokkenheid, tevredenheid en snelheid van adoptie.

Succesfactoren voor het gebruik van het 3H-model

Om het 3H-model succesvol in te zetten voor interne verandercommunicatie, zijn er enkele belangrijke aandachtspunten:

  1. Ken je doelgroep: Begrijp de behoeften, zorgen en verwachtingen van je medewerkers. Pas je Hero-, Hub- en Hygiene-content hierop aan.
  2. Zorg voor consistentie: Laat de verschillende lagen van het model naadloos op elkaar aansluiten. Hero-content kan inspireren, maar zonder Hub- en Hygiene-content valt de impact snel weg.
  3. Blijf luisteren: Verzamel continu feedback van medewerkers en pas je communicatie waar nodig aan.
  4. Maak het meetbaar: Stel KPI’s op om de effectiviteit van je verandercommunicatie te evalueren. Denk aan betrokkenheid, tevredenheid en snelheid van adoptie.
Tweedaagse

Waarom is het 3H-model relevant voor interne verandercommunicatie?

Het geeft niet alleen jezelf, maar ook belangrijke stakeholders inzicht in de verschillende lagen content die nodig zijn om beweging in de organisatie te creëren. Het één kan niet zonder het ander. Het laat zien dat hero-content meer tijd, geld en aandacht vraagt. Ga je voor hero-content? Pak dan ook echt uit! Durf ervoor te gaan, maar vergeet niet er een vervolg aan te geven in je hub- en hygiene content. Anders verdwijnen de behaalde effecten weer net zo snel uit beeld.

Door de opzet te gebruiken van de drie types content, zorg je ervoor dat de communicatie niet stilvalt na een belangrijke mijlpaal. Het verzekert je van een bepaalde continuïteit: niets kwalijker dan een uitbundige aftrap waar je vervolgens niets meer van hoort of van terug kan vinden. Maar met alleen een goed bijgehouden intranetpagina die netjes voorziet in veelgestelde vragen, ga je jouw veranderdoelen ook niet behalen. Met het 3H model laat je verschillende lagen content elkaar aanvullen, wat de communicatie versterkt. Of je nu een kleine aanpassing doorvoert of een volledige transformatie doormaakt: met dit model zorg je voor een goede balans in ritme en contentdoelen.

Scroll naar boven

jaarafsluiting: teken een tijdlijn

Wil je stilstaan bij alle hoogtepunten van 2025? Gebruik de ruimte! Wij tekenden vorig jaar een tijdlijn op onze ramen. Je kunt hier natuurlijk ook grote vellen voor gebruiken.

Dat was het laatste vakje! Superleuk dat je het jaar met onze inspiratie af hebt gesloten. Namens CODE GEEL: hele fijne feestdagen! 🥂

zitten jullie op dezelfde golflengte?

Code Geel-collega Veronie speelde dit spel eindeloos tijdens haar vakantie in Bulgarije, en het leuke is: iedereen kan meedoen! Je kunt het spelen zonder de officiële spelconstructie, maar de prachtig vormgegeven verpakking met radar en kaartjes maakt het nóg leuker.

Het werkt zo: de groep kiest een cijfer tussen 1 en 10 terwijl een ander zijn ogen sluit. Deze rader probeert dit cijfer te achterhalen door categorieën te vragen aan mensen in de groep, bijvoorbeeld “groente”. Hebben jullie een laag cijfer afgesproken, noem je een groente die je niet lekker vindt. Kozen jullie een hoog cijfer, dan noem je een van je favoriete groente. Na een aantal categorieën waagt de rader een gok.

Niet alleen een leuk spel voor tijdens de feestdagen met familie, maar je kunt het ook inzetten met je team om elkaar beter te leren kennen en verbinding te zoeken. De categorieën kun je namelijk heel eenvoudig aanpassen naar werkgerelateerde thema’s. Zo wordt het een creatieve manier om samen te reflecteren en plezier te maken op de werkvloer. 🌟

persoonlijke inspiratie: Neem jezelf mee op hei-sessie in een yurt

Een jaar dat weer kabbelend voorbijgaat, dat wil collega Anne graag voorkomen. Daarom organiseert ze elk jaar haar eigen hei-sessie in een yurt waar ze een nachtje verblijft. De vraag die centraal staat: wat wil ik komend jaar écht anders doen? Wellicht heb je het over deze vraag ook weleens met vrienden, leidinggevende of je partner, maar wanneer heb je eens in alle rust zelf bij deze vraag stil gestaan?

New year, new you? New year, book a yurt!

de vegaster van het kerstdiner

Collega Merit verrast ons tijdens onze tweedaagse sessies regelmatig met de heerlijkste vegetarische gerechten. Dit is Merits tip voor het vega(n) kerstdiner: een heerlijke pompoen wellington!

Recept pompoen wellington

Een tipje van Merit: kook de pompoenhelften vooraf 10 minuten. Extra zacht!

Persoonlijke inspiratie: bucket year

Wat heeft ons geïnspireerd dit jaar? Voor Veronie was dit het opzetten van een bucketlist.

“Afgelopen jaar ben ik begonnen met iets nieuws: een bucketlist-jaar. Geen grootse voornemens op 1 januari, maar gewoon starten op het moment dat ik er zin in had. Want waarom wachten, als je ook nú kunt beginnen met dingen die je leuk vindt, wilt leren of waar je energie van krijgt?

Zo begon ik in augustus met mijn eerste stappen: naailes volgen, een halve marathon, en er staan nog allerlei andere leuke plannen op de lijst. Het voelt als een jaar vol kleine avonturen die me extra energie geven!”

Spelletjesavond gepland tijdens de kerstvakantie?

Dit prachtig ontworpen spel wakkert de creativiteit flink aan. Het doel is om een beschrijving of woord te matchen aan de afbeeldingen. Het moet geraden worden, maar let op: niet door iedereen! Blijf dus een beetje mysterieus.

Onze tip voor een persoonlijk tintje: speel het spel met termen die te maken hebben met het gezelschap waarmee je speelt. Wij speelden het bijvoorbeeld met alleen maar Code Geel gerelateerde woorden.

hoe kan het wél?

Afgelopen jaar bezochten we het WÉL festival. Wat als we ons niet laten verlammen door wat er misgaat, maar samen kijken naar wat wél kan? Die vraag stond centraal.

De dag was gevuld met enthousiasmerende sprekers zoals Merijn Ruis (volgtip voor positiviteit en verbinding!) en leerzame workshops.

Op zoek naar wat positieve inspiratie om het jaar mee af te sluiten? Bekijk het online magazine over deze dag hier.

Toetjestip!

Zoek je nog inspiratie voor een lekker kersttoetje die er óók heel gezellig uitziet? Dit is Ellens tip: probeer de chocolade dennenappels! Klik hier voor het recept!

Acht vakjes, acht minuten, acht ideeën

Magic 8: deze werkvorm helpt je om snel ideeën te verzinnen voor een onderwerp naar keuze. Wij hebben deze werkvorm bijvoorbeeld ingezet om onze persoonlijke ontwikkelplannen vorm te geven. 

Wat ga je doen?

Pak een A4’tje en vouw deze 3x dubbel. Je hebt dan 8 vakjes.

Elk vakje ga je vullen met een idee. Per vakje heb je 1 minuut. Is de minuut voorbij? Dan ga je door naar het volgende vakje! Het resultaat = 8 ideeën in 8 minten.

Bonustip

Wil je elkaar verder helpen? Draai het vel dan om en laat het vel rondgaan. Neem opnieuw 1 minuut per vakje. Zo heb je, afhankelijk van de groepsgrootte, heel snel extra ideeën verzameld.

persoonlijke inspiratie: op pad

Wat heeft onszelf geïnspireerd afgelopen jaar? Voor Ellen was dit de Camino Portugues.

“Het was mijn eerste wandelvakantie, maar zeker niet de laatste! Heerlijk om zo bewust bezig te zijn met je omgeving. Je rugzak dwingt je om back to basic te gaan, en ook qua programma is het leven eenvoudig: je enige doel van de dag is om van A naar B te gaan.  Veel buiten en veel beweging is echt lekker om een druk hoofd een beetje kalmer te maken. En de gele pijlen volgen maakte het natuurlijk extra leuk!”

Werkvorm: organiseer het kerstuitje

Deze werkvorm kan je samen met collega’s doen als opwarmer om in de brainstormmodus te komen.

Jullie mogen het kerstuitje voor jullie organiseren! Jullie gaan op twee manieren het gesprek aan.

Ronde 1: één van jullie begint met een idee. Jullie mogen alleen maar reageren op elkaar met ‘ja, maar…’

Ronde 2: één van jullie begint met een idee, maar dit keer mogen jullie alleen maar reageren met ‘ja, en…’

Merk je het verschil? In de tweede ronde kwamen jullie waarschijnlijk veel sneller op nieuwe ideeën. In de brainstormfase, wanneer je aan het divergeren bent, heb je weinig aan de ideekillers zoals je die in ronde 1 hebt ervaren. Parkeer deze dus even voor de meest creatieve ingevingen! Kiezen, verbeteren en bijschaven komt daarna wel weer.

stralende kerst

Bij kerst denk je waarschijnlijk aan witte sneeuw, groene bomen, rode versiering. Maar natúúrlijk is er ook ruimte voor geel! 

Ken je dit zonnige kerstliedje van Sia al? Blije stemming gegarandeerd!

Vraag maar raak

Staat er in 2026 een grote verandering voor de deur bij jouw organisatie of bij jouw opdrachtgever? Deze plaat helpt je de juiste vragen te stellen! Zo krijg je de verandering goed in kaart, krijg je het vraagstuk helder bij de opdrachtgever en misschien wel het belangrijkste: je weet wat je doelgroep nodig heeft om mee te veranderen.

Inspiratie is overal

Zin in een leuk uitje tijdens de kerstvakantie? Dan is onze tip Doloris Meta Maze.

In dit kunstdoolhof ga je alleen op pad en laat je je verrassen door de bijzondere ruimtes. Een perfecte activiteit om je creativiteit aan te wakkeren!

Welke communicatiemiddelen ga jij inzetten volgend jaar?

Nog veel te vaak staan communicatiecollega’s bekend als de mensen die de nieuwsbrief maken. Ook al hoort die er zeker bij, is het een gemis als je je hierdoor laat beperken. Durf jij in 2026 grootser te denken in je communicatiemiddelen?

Hier kun je ons wakker voor maken

Code Geel houdt van verandering, maar er zijn ook dingen die niet veranderen binnen Code Geel. Een van die dingen is dat collega Veronie geen ochtendmens is. Echter is ze voor het kerstontbijt wel uit de veren te krijgen! 

Steel de show met deze heerlijk zelfgemaakte pumpkin spice broodjes!

klik hier voor het recept!

Let's pop

Werken jullie ook met een Persoonlijk Ontwikkel Plan, en ben je nog op zoek naar een leuke manier om doelen te stellen?

Vorig jaar kozen wij allemaal een doel uit om in 2025 aan te werken. Deze schreven we op een champagnefles. Doel bereikt? Dan mag-ie gepopt worden!

op de pauzeknop

Twee keer per jaar gaat Merit op retraite. Een retraite is eigenlijk een grote pauzeknop: even afstand nemen om helder te zien wat belangrijk is. Dat kan ver weg, maar ook gewoon vanuit huis, zoals bij De Kleine Maanhoeve (www.dekleinemaanhoeve.nl). Geen gedoe, wél rust, inspiratie en nieuwe energie.

Voor haar werk bij Code Geel werkt het als brandstof: meer focus, meer creativiteit en werken vanuit wat écht klopt. “Retraites geven me instant rust en inzicht.”

De aantrekkingskracht van positieve taal

Als je iets wil bereiken, kan je beter focussen op wat je wél wil, dan op wat je niét wil. Dat is de filosofie van magneetwoorden: positief taalgebruik voor een sterkere boodschap!

Van Angstpoli naar Durfpoli, en van Zwerfavalgroep naar Supporter van Schoon. Magneetwoorden, geschreven door Jeanine Mies, laat zien hoe jouw positieve boodschap creëert. Eentje die niet kan ontbreken in ons inspiratielijstje!

Van moodboard tot strategie

Plannen maken voor 2026 op een creatieve manier? Zo pakten wij het aan:

Uit een dikke stapel tijdschriften scheurden we eerst de leukste foto’s en quotes. Daarna gingen we aan de slag met clusteren: welke thema’s kunnen we hieruit halen?

Vervolgens was het tijd om deze ideeën op te plakken en het gesprek te voeren. Zo kunnen we aan de slag met de acties die hieruit zijn gekomen, maar wel met onze kleurrijke inspiratie aan de kantoormuur!

Steel de show tijdens de kerstborrel met dit drankje!

Maak de ijsblokjes met cranberries, sinaasappel, rozemarijn, kaneelstokjes en steranijs en zet voor 5 uur in de diepvries.

Serveer met: 2/4 spa rood of prosecco, 1/4 cranberry sap, 1/4 sinaasappelsap

Voilà, enjoy!

Spelletjestip: sky team

Sky Team is een superleuk coöperatief spel dat je samen met z’n tweeën speelt. Code Geel-collega Veronie is dol op coöperatieve spellen. Ook terug te zien in de serious game die ze dit jaar samen met Ellen voor Rijkswaterstaat ontwikkelde. Daar draait het om samenwerken om verdiepingen te bouwen, en in Sky Team werk je samen om een vliegtuig veilig te laten landen.

Met de vele uitdagende levels kun je eindeloos doorspelen. Het is een ideaal spel om tijdens de feestdagen samen even te ontsnappen van de drukte met allerlei bezoek en even tijd nemen om met z’n tweetjes iets te doen.

 

Werkvorm voor feedback: positief roddelen

Wil je collega’s feedback geven, of met elkaar meedenken over groeimogelijkheden. Deze werkvorm maakt het net wat makkelijker om vrijuit te praten.

Wat ga je doen?

De persoon die feedback ontvangt stapt even uit de groep en gaat met de rug naar de groep toe zitten, met pen en papier. De rest van de groep gaat feedback geven over het onderwerp dat van tevoren is afgestemd met elkaar. De feedbackontvanger schrijft mee. Is de groep klaar? Dan komt de feedbackontvanger weer terug om hierop te reageren of door te vragen.

Wij deden deze werkvorm tijdens onze tweedaagse, en gaf ons veel inzichten over onszelf.

een goed begin is het halve werk: Wat is verandercommunicatie?

Verandercommunicatie: het is de kern van wat we bij CODE GEEL doen. Maar waarom eigenlijk? En wat is het nou precies? We leggen het je uit in 1,5 minuut!

Privacyoverzicht

Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.