Interne communicatie, verandercommunicatie en externe communicatie: hoe zit dat precies?

Waarom een scherpe afbakening van communicatie helpt in het bereiken van je doelen

Verandercommunicatie is een relatief nieuw begrip in het vakgebied communicatie. Hoe het past in het vakgebied, schreven we al eerder een blog over. In deze blog zoomen we verder in op hoe verandercommunicatie zich verhoudt tot interne communicatie en externe communicatie. Het helpt je om duidelijker af te bakenen welke werkzaamheden je oppakt en welk doel je daarbij nastreeft. Laten we beginnen met een korte uitleg van interne communicatie, externe communicatie en verandercommunicatie. 

Interne communicatie

Interne communicatie richt zich op informeren, verbinden en faciliteren binnen de organisatie. Denk aan intranetberichten, nieuwsbrieven of teamoverleggen. Het doel: zorgen dat medewerkers weten wat er speelt en goed hun werk kunnen doen. 

Externe communicatie

Externe communicatie is het contact van een organisatie met de buitenwereld, zoals klanten of media. Voor de overheid kunnen het bijvoorbeeld inwoners in een bepaalde buurt zijn. Het doel is informatie delen, relaties opbouwen en het imago versterken. 

Verandercommunicatie

Verandercommunicatie daarentegen is gericht op het begeleiden van verandering. Het draait om het activeren van gedrag, het creëren van draagvlak en het verbinden van mensen aan een nieuwe koers. 

Belangrijk verschil: doelgroep versus doel 

Waar interne communicatie en externe communicatie gericht is op de doelgroep, is verandercommunicatie juist gericht op het doel. Wanneer er een grote verandering plaatsvindt binnen een organisatie, dan noemen we dat interne verandercommunicatie. Denk aan een nieuwe manier van werken implementeren bij een nieuw systeem.  

Een fusie of overname brengt interne verandercommunicatie met zich mee, maar ook externe verandercommunicatie: denk aan de klanten en leveranciers die je mee wilt nemen in het veranderverhaal van de fusie. Een goed voorbeeld zijn ook de campagnes van SIRE, die maatschappelijke thema’s onder de aandacht brengen in de samenleving. 

Expertise Code Geel: interne verandercommunicatie 

Bij Code Geel helpen we organisaties in het scherp krijgen en uitvoeren van hun interne verandercommunicatie. Van strategie tot uitvoering, met interventies die werken.  Volledig afgebakend is het natuurlijk niet: we doen ook werkzaamheden die vallen onder interne communicatie, of externe (verander)communicatie. Soms is dat nodig voor het beste eindresultaat. Maar onze échte kracht schuilt in interne verandercommunicatie. 

Uit de terminologie, op naar doen

We hopen dat dit verheldering geeft in de termen die in de praktijk voorbij komen. Het schept hopelijk ook meer duidelijkheid wat de afbakening is van jouw rol, of die van je collega. Zodat je snel door kan met wat het allerbelangrijkste is in interne verandercommunicatie: gewoon beginnen! 

Scroll naar boven