7 tips voor je communicatiestrategie bij organisatieverandering

Leer van veelvoorkomende fouten met behulp van Kotters verandermodel

Verandercommunicatie is meer dan dat berichtje op intranet of die ene presentatie. Volgens het verandermodel van Kotter is het communiceren van de verandervisie een onmisbare stap in het proces van succesvolle organisatieverandering. Een verandervisie schetst namelijk beeld van het grotere geheel en geeft richting aan de verandering.  In deze blog lees je hoe je jouw communicatiestrategie bij verandering kan verbeteren door aandacht te geven aan het communiceren van de verandervisie.

Kotter (2011) baseerde zijn verandermodel op 8 veelgemaakte fouten in mislukte verandertrajecten. Vaak hadden deze fouten te maken met interne communicatie en leiderschap. Het verandermodel benoemt 8 stappen die je doorloopt om een verandering te laten slagen, zoals je in deze afbeelding kunt zien.

Kotter en de communicatiestrategie

In een eerdere blog lees je alles over het belang van het vormen van een coalitie, en het formuleren van een visie. In deze blog bespreken we de stap 4: het communiceren van de visie. Deze stap is gebaseerd op de derde fout: 

Fout #3: De visie 10 (of 100 of zelfs 1000) keer te weinig communiceren

Een heldere visie stuurt de besluitvorming, inspireert en motiveert de medewerkers, en geeft richting aan de werkzaamheden van medewerkers. Een sterke visie helpt dus enorm in een verandertraject, maar alleen als de visie goed en voldoende gecommuniceerd wordt.

Let op: om de visie te kunnen communiceren, moet je ook de eerste drie stappen van het verandermodel van Kotter op orde hebben. Zonder urgentie voelt de boodschap niet belangrijk, zonder leidende coalitie verspreidt de boodschap niet, en zonder heldere visie zal het communiceren weinig verschil maken. De 8 stappen staan dus niet los van elkaar, maar elke stap is als een volgende traptrede op de weg naar verandering. De stap van de visie communiceren heeft 7 principes, die de kans op succes vergroten. 

7 MANIEREN OM JE COMMUNICATIESTRATEGIE IN VERANDERING EEN BOOST TE GEVEN

  1. Kies voor eenvoud. Vermijd jargon en kill your darlings. Heb je een visie opgesteld en wil je deze testen op begrijpelijkheid en eenvoud? Schrap moeilijke woorden met ishetb1.nl, kijk of je visie te volgen is door ‘m uit te leggen aan je buurman, of kort het in door ‘MAND!’ op je visie toe te passen.
  1. Maak de visie levendig en beeldend. Dat doe je door bijvoorbeeld metaforen of voorbeelden te gebruiken. Dat zorgt er niet alleen voor dat je een idee snel uitlegt, maar metaforen of voorbeelden roepen vaak ook een gevoel op. Gevoelens overtuigen meer dan feiten, én een gevoel blijft vaak beter hangen.
  1. Variatie is key. Speel met verschillende communicatiemiddelen. Denk bijvoorbeeld aan deze opties: met en zonder interactie, een intellectuele en emotionele boodschap, lezen en luisteren. Wil je het echt helemaal anders doen? Denk dan eens aan gamification: een effectief middel in jouw communicatiestrategie.
  1. Herhalen, herhalen, herhalen. Herhaling zorgt ervoor dat medewerkers de visie beter kunnen onthouden. Ook heeft herhaling invloed op de houding die de medewerkers hebben tegenover de visie. Wist je dat mensen de neiging hebben om een voorkeur te ontwikkelen voor iets wat herkenbaar is voor hen? Dit wordt ook wel het mere-exposure effect genoemd. Maak er gebruik van!
  1. Goed voorbeeld doet goed volgen. Je kan een verhaal prachtig vertellen, medewerkers kunnen een positieve houding hebben ten opzichte van de verandering, maar het échte succes van de verandering zit ‘m in gedrag. Geef dus het goede voorbeeld door naar de visie te handelen. Verlang je bijvoorbeeld van medewerkers dat ze hun eigen to-go beker meenemen naar kantoor om zo het gebruik van wegwerpbekers te minimaliseren? Gebruik hem zelf dan ook.
  1. Lukt het niet altijd om te handelen naar de visie? Leg dan uit waarom een bepaalde beslissing toch is gemaakt. Zo laat je zien dat je de visie niet links laat liggen, waardoor medewerkers minder snel sceptisch zijn.
  2.   Communicatie is tweerichtingsverkeer. Zorg dus dat je ook beschikbaar bent voor vragen of reacties op de visie zodra je de visie hebt gedeeld. Meer tips om medewerkers te horen vind je hier.

HET VERANDERMODEL VAN KOTTER EN EEN STERKE COMMUNICATIESTRATEGIE

Met behulp van Kotters 8 stappen vergroot je de kans op een succesvolle organisatieverandering. Meer leren over het versterken van de communicatiestrategie en de andere stappen van dit verandermodel? Doe mee met onze Masterclass Verandercommunicatie.

Scroll naar boven