Draagvlak al geregeld? 5 waardevolle lessen uit het boek!

Bij CODE GEEL hebben we een overvolle boekenkast, vol met titels die ons inspireren en uitdagen. Maar af en toe komt er een boek voorbij dat je niet kunt laten liggen, en Draagvlak al geregeld? van Monica Wigman is er zo één. Dit boek is een waardevolle gids voor nieuwe inspiratie, vol praktische handvatten en slimme inzichten om je verandercommunicatie naar een hoger niveau te tillen. We hebben het zelf gelezen en kunnen het iedereen aanraden die met een veranderopgave bezig is.

Maar wees gewaarschuwd: zodra je begint te lezen, wil je meteen aan de slag om alle inzichten toe te passen in je eigen verandercommunicatieklus. Het is dus geen boek voor op de plank, maar om direct in de praktijk toe te passen!

Wij raakten geïnspireerd en delen graag onze belangrijkste inzichten met jou.

Draagvlak moet je verdienen, niet regelen


Laten we beginnen met de titel: Draagvlak al geregeld? De vraag die veel CEO’s, verandermanagers en programmamanagers aan communicatieadviseurs stellen: “Kun jij het draagvlak regelen?” Dat is een misvatting. Monica Wigman maakt in haar boek duidelijk dat je als communicatieadviseur niet de magische krachten hebt om ‘draagvlak te regelen’. Draagvlak moet je verdienen, en is niet iets wat je zomaar kunt afdwingen! En hoe doe je dat? Het boek staat vol praktische tips, modellen en voorbeelden die je direct kunt toepassen. Geen magie, maar slimme voorbeelden van verandercommunicatie uit de praktijk. Wij delen vijf van deze voorbeelden.

Vijf waardevolle lessen uit

Draagvlak al geregeld?:

1. Communiceren is zoveel meer dan informeren

Natuurlijk, de basisinformatie moet op orde zijn. Zorg voor een overzichtelijke centrale plek, zoals een intranetpagina, waar medewerkers snel alles kunnen vinden over de organisatieverandering. Maar belangrijker nog: schrijf de berichten altijd vanuit de behoeften van de doelgroep die met de verandering te maken heeft. vinden vanuit CODE GEEL de drie W’s hierbij enorm handig: Wat is er aan de hand? Wat betekent dat voor mij? Wat moet ik nu anders doen?  Maar vergeet één ding niet: informatie alleen zorgt niet voor beweging! Om daadwerkelijke verandering te realiseren, moet je verder gaan dan informeren.

2. Betrek je medewerkers écht

Wat het boek ook duidelijk maakt: medewerkers moeten echt betrokken worden bij de verandering. En dat kan op allerlei manieren! Van interactieve sessies en gesprekken tot serious games die medewerkers actief meenemen in de verandering. Het is niet genoeg om medewerkers alleen maar te informeren; ze moeten actief deelnemen aan het proces. Alleen dan voelt de verandering écht van henzelf.

3. Maak gedrag concreet

Als je gedrag wilt veranderen, moet je weten welk gedrag je precies wilt zien. Wigman benadrukt dat we vaak te vaag blijven over wat we van mensen verwachten. We sturen medewerkers het bos in zonder het nieuwe gedrag concreet te maken. Maak het dus concreet! Hoe ziet het nieuwe gedrag eruit? Wat levert het op? En wat kost het huidige gedrag? Wanneer je het gedrag dat je wilt zien, tastbaar maakt voor je medewerkers, maak je de verandering veel gemakkelijker te begrijpen en toe te passen.

4. Durf je plan los te laten

Er is niks mis met een communicatieplan, maar in de praktijk blijkt vaak dat de omstandigheden veranderen, en dat wat ooit een strak plan leek, opeens niet meer werkt. Maar dat is niet erg! Het boek moedigt je aan om flexibel te blijven. Verandering is geen lineair proces, dus je moet kunnen meebewegen. Durf het plan los te laten als de situatie daarom vraagt.

Durf kortcyclisch te werken vanuit een duidelijke communicatiestrategie, waarbij je tweewekelijks afvraagt of je nog op koers ligt en regelmatig demo’s verzorgt aan de organisatie om communicatieaanpak te presenteren, feedback op te halen en betrokkenheid te creëren. Door deze iteratieve aanpak ontstaat er niet alleen meer draagvlak, maar krijg je ook de ruimte om bij te sturen waar nodig. Dit sluit ook aan bij de visie van CODE GEEL: ‘gewoon doen’ en beginnen, en niet oneindig plannen uitdenken. Durf jij te experimenteren met een design thinking of agile aanpak bij een communicatievraagstuk?

5. Benut de lijn

Middenmanagement speelt een cruciale rol bij het slagen van verandering. Als brug tussen de directie en de medewerkers hebben zij de macht om verandering daadwerkelijk te laten landen binnen de organisatie. Toch komt het in de praktijk nog vaak voor dat afdelingshoofden en teamleiders niet achter de verandering staan, wat kan leiden tot ruis richting de werkvloer. Dit kan de effectiviteit van de communicatie flink in de weg staan. Daarom is het essentieel om het middenmanagement niet te onderschatten.

In haar boek benadrukt Monica Wigman het belang van het goed ondersteunen van afdelingshoofden en teamleiders. Zij stelt dat het essentieel is dat zij goed uitgerust zijn om de boodschap effectief over te brengen, bijvoorbeeld door middel van veranderverhalen, handouts en interactieve sessies. Dit helpt hen niet alleen om de verandering beter te begrijpen, maar ook om samen met collega’s op de werkvloer betekenis te geven aan het proces. Wanneer deze ondersteuning ontbreekt, gaan medewerkers vaak zelf invulling geven aan de verandering, wat kan leiden tot geruchten en onduidelijkheid. Door middenmanagers in hun kracht te zetten, vergroot je hun impact en kun je de verandering succesvol implementeren. Wil je hier meer over weten? Erik Reijnders heeft in zijn boek Maak van de lijn een punt hier prachtige inzichten over gedeeld. Wie weet is dit ons volgende boek!

TOT SLOT: Iedere verandering is anders!


Draagvlak al geregeld?
 biedt niet alleen handvatten voor de theorie van verandercommunicatie, maar vooral voor de praktische uitvoering ervan. Het is duidelijk: iedere verandering is anders en vraagt om maatwerk. Er is geen one-size-fits-all oplossing. Maar het boek biedt wel inspiratie en concrete tools om met iedere verandering om te gaan. Onze tip? Lees het boek zelf! Het zal je helpen om draagvlak te ‘regelen’ – door het te verdienen – en het zal je nieuwe inzichten geven over verandercommunicatie.

Eerder deelden we onze boekentips Socrates op sneakers van Elke Wiss en Deep democracy van Jitske Kramer. Heb jij zelf een leestip voor een boek dat wij absoluut moeten lezen? Deel deze dan vooral met ons via elisa@codegeel.co!

Scroll naar boven