In veel organisaties is de gewenste richting duidelijk: nieuwe werkwijze, ander systeem, andere cultuur. Er liggen meerdere argumenten klaar waarom dit dan zo’n goed idee is voor de organisatie. Denk aan efficiënter werken, kostenbesparing, korte communicatielijnen of hogere productiviteit. Het team dat verantwoordelijk is om de verandering te implementeren is overtuigd: dit gaat de organisatie 100% (al dan niet op lange termijn) vooruithelpen. En feitelijk gezien is dat waarschijnlijk ook zo. Maar vaak zit het team zo diep in de verandering, dat ze het perspectief en de belevingswereld van de ander uit het oog zijn verloren. De gedachte is dan: “als jij zou weten wat ik vind, zul jij dat ook vinden”. Een gedachte die zorgt voor het verkeerde vertrekpunt van de verandering. Want de doelgroep heeft vaak nog een heel ander perspectief. In deze blog leggen we uit hoe een sprookje kan helpen om de verschillende perspectieven bij elkaar te brengen.
Er was eens…
Een van de bekendste sprookjes is Roodkapje en de Wolf. De meesten van ons kunnen wel dromen hoe dat sprookje gaat, maar wat nou als het verteld wordt vanuit de wolf? Dat zou dan ongeveer zo klinken:
“Ik woon al jaren rustig in het bos en probeer het netjes te houden toen ineens een vreemd meisje in een rood pakje door mijn territorium liep. Ze was kortaf en maakte vervelende opmerkingen, maar ik probeerde beleefd te blijven en wilde alleen begrijpen wat ze kwam doen. Omdat haar gedrag zorgelijk was, ging ik haar oma waarschuwen en we bedachten samen dat het meisje misschien wat manieren moest leren. Toen ze binnenkwam, bleef ze me beledigen over mijn oren, ogen en vooral mijn tanden, waardoor ik mijn geduld verloor. Voor ik het wist stond er een boswachter met een bijl in de deuropening, moest ik vluchten en sindsdien denkt iedereen dat ík de schurk ben.”
Wat doet dit verhaal van de wolf op jouw kijk van het sprookje? Heel misschien heb je wel wat sympathie voor de wolf gekregen. En heel misschien werd je er wel een beetje lacherig van: en ook dat laat zien hoe diepgeworteld het verhaal vanuit Roodkapje is. Het is nog niet zo makkelijk om af te stappen van je eigen verhaal.
De kracht van een sprookje
Sprookjes zijn universeel. Ze volgen altijd een herkenbaar patroon, wat structuur en houvast biedt. Tegelijkertijd zijn sprookjes ideaal om te leren wat er gebeurt als het verhaal wordt verteld vanuit een ander perspectief.
Sprookjes hebben een vaste opbouw en minimaal drie rollen:
Vaste opbouw
- Een hoofdpersoon met een probleem
- Een zoektocht met hindernissen
- Een onverwachte wending
- Een inzicht of oplossing
Rollen
- Een hoofdpersoon met een probleem
- Een zoektocht met hindernissen
- Een onverwachte wending
- Een inzicht of oplossing
Het sprookje als werkvorm om verschillende perspectieven op tafel te krijgen
Wat voor jou logisch of vanzelfsprekend lijkt, kan voor een ander een uitdaging of onduidelijkheid betekenen. Om uit je eigen belevingswereld te stappen én verschillende perspectieven van de doelgroep op tafel te krijgen, helpt het schrijven van een sprookje. Gebruik de opbouw en rollen om jouw sprookje vorm te geven. Heb je jouw verhaal in een sprookjesvorm geschreven? Herschrijf dan het sprookje met wisseling van perspectief. Dit kun je ook eventueel door een andere collega laten doen, dat leidt soms tot verrassende inzichten! Stel je daarna de vraag: wat verandert er in de dynamiek? Welke nieuwe inzichten levert dit op?
Een gezamenlijk verhaal met herkenning voor draagvlak
Wanneer je meerdere perspectieven tot leven hebt gebracht, breng je ze samen. De nieuwe inzichten die boven tafel zijn gekomen, verrijken je verhaal. Het zorgt voor een gezamenlijk verhaal waarin de lezer zich herkent en zich eerder wil verbinden met jouw boodschap. En dat een verhaal een krachtig middel is voor meer betrokkenheid en verbinding voor jouw verandering, lees je ook terug in deze blog.
En ze leefden nog lang en gelukkig
Met een krachtig en verbindend verhaal kun je verschillen overbruggen en elkaar inspireren om samen te werken aan het gezamenlijke organisatiedoel. En verlies daarbij niet uit het oog: het beste idee, is een gedragen idee.
Bij Code Geel helpen we organisaties de vertaalslag te maken: van strategie naar verhaal, van verhaal naar beleving, van beleving naar actie.
aan de slag met het veranderverhaal?
Anne helpt graag!