Ontdek hoe leuk veranderen kan zijn

Wij geloven dat veranderen leuk is. Gamification vergroot het plezier en zet de verandering in je organisatie kracht bij.

Benieuwd wat gamification kan bieden voor jouw organisatieverandering? We nemen je mee!

Wat is gamification?

Gamification betekent het gebruikmaken van spelelementen, zonder dat een spel spelen het einddoel is. Het doel is veranderen, maar dan wel op een actieve en speelse manier. Oefenen en ervaren: daar draait het om.

"Door te spelen ervaren medewerkers de verandering op een ontspannen manier. Spelen maakt veranderen leuk!"

Waar of niet waar:

Test je gamification-kennis. Je kan het antwoord zien door op de tegel te klikken.

Spelen zit in onze genen

Gamification is het beste communicatie-middel

Gamification stimuleert de intrinsieke motivatie

Het spelen van een veranderspel kost veel tijd

Bonus: dit is een vorm van gamification!

Spelen zit in onze genen

WAAR
Verschillende onderzoeken tonen aan dat spelen bijdraagt aan ​onze ontwikkeling. Het is zelfs zo’n groot onderdeel van ons leven ​dat in 1938 historicus Johan Huizinga de mens doopte als ‘homo ​ludens’, wat ‘spelende mens’ betekent. Hij stelt dat spelen ​menselijk is en dat cultuur voortvloeit vanuit spel. Door te spelen ​wordt er interne vrijheid gecreëerd. Daarnaast helpt spelen met ​het omgaan van stress. De illusie dat spelen alleen voor kinderen is, ​kan dus aan de kant.

Gamification is het beste communicatiemiddel om in te ​zetten voor je verandering

NIET WAAR
Gamification is niet de universele oplossing voor alle ​veranderingen. Het kan enorm waardevol zijn, maar dat geldt ook ​voor andere middelen en interventies. Samen ontdekken we welk ​middel doeltreffend is voor jouw verandering.

Gamification stimuleert de intrinsieke motivatie

WAAR
Gamification stimuleert zowel de extrinsieke als intrinsieke ​motivatie om te veranderen. Door punten, uitdaging en competitie ​worden mensen gemotiveerd om verder te spelen. Als je punten of ​uitdagingen behaalt, ontstaat het gevoel van bekwaamheid en ​competentie. Extrinsieke motivatie zorgt dus ook voor intrinsieke ​motivatie.

Het spelen van een veranderspel kost veel tijd en ​inspanning van de medewerkers

NIET WAAR
Wat is het alternatief? Medewerkers een uur laten luisteren naar ​een presentatie over de nieuwe strategie, of medewerkers een uur ​een spel laten spelen waarin ze de strategie leren kennen en ​ervaren? Beide opties kosten tijd, maar spelen/ervaren is vaak ​effectiever.

Onze aanpak

We hebben geen kant-en-klaar spel op de plank liggen. Wat we wel in huis hebben, is kennis over hoe het proces van veranderen en van spelontwikkeling eruitziet. In vijf fasen maken we de vertaalslag van de verandering naar een uniek spel. Zodat de medewerkers in jouw organisatie de verandering kunnen gaan ervaren.

Meer lezen

Spelen zit in onze genen: waarom spelen op de werkvloer zo belangrijk is

Challenges: de ultieme tool voor gedragsverandering op de werkvloer!

Reflecteren kun je leren

gamification: bordspel met gele markering

Waarom gamification werkt in interne communicatie

Klaar om te gaan spelen?

Neem contact met ons op! 

Of doe meer gamification-kennis op tijdens onze incompany-training!

Scroll naar boven